לחלק ג' של הכתבה לחץ/י כאן
כתבה זו תעסוק בדרכים בהן ארגונים נותנים מענה לצורכיהם החומריים של עובדיהם: הענקת הטבות ומתנות, ובעיקר באלו המקילות את חייו של העובד ובני משפחתו ומגדילות את הכנסתו הפנויה. פעילות זו מנוהלת בדרך כלל על ידי מערך הרווחה הארגוני
פעילות הרווחה הארגונית נועדה, בעיקר, לטפל בהענקת מגוון הטבות ומתנות לעובדים וברכישת שירותים ומוצרים מוזלים עבורם. כך זוכה העובד לשתי תועלות משמעותיות: גם הגדלה של הכנסתו הפנויה וגם הורדת חלק מנטל המשימות היומיות, הקשורות דווקא לביתו ולמשפחתו. ברור שתלושי שי או כרטיסים להצגות במחיר מופחת מאפשרים לעובד למלא צרכים נוספים בעזרת ההכנסה שמתפנה. בו-בזמן, עריכת יריד מתנות לפני החג, או מתן שירותי כביסה בקמפוס הארגוני, מאפשרים לו לנצל טוב יותר את שעות הפנאי שלו, במקום להתרוצץ בין ספקי שירותים שונים.
חלק מעשייה זו משרת צרכים נוספים. לדוגמה, נופש במחיר מוזל, הניתן לעובדי הארגון כקבוצה, תורם גם לאווירת הגיבוש; ארוחה במחיר מוזל בקפיטריה איכותית, תורמת גם ליצירתה של סביבת עבודה נעימה; וקורס ללימוד שפה זרה, הניתן בחינם, הוא חלק מתרומת הארגון להעשרה האישית של העובד.
חשוב להדגיש, כי מדיניות רווחה ראויה היא זו הנוקטת שוויון מלא בין כל העובדים, מבלי לבחון במה הם עוסקים ומה מעמדם. בשונה מנושאי שכר והטבות, הרווחה מתגמלת את האדם כאדם – וכמובן, כל בני האדם שווים.
עם זאת, ישנם מקרים מיוחדים, שבהם קיים שוני בהטבות. בחלקם, השוני נובע מצורך לפתור בעיה ניהולית, כמו בחברות שבהן תחלופה גבוהה של עובדים, המבקשות לעודד אי-עזיבה. בחברות כאלו, כפי שיוצג בהמשך, ההבדל בהטבות שמקבלים העובדים תלוי בוותק ולא בתפקיד. כך, מנהל שזה מקרוב הגיע, יקבל שי לחג שערכו נמוך מזה שיקבל עובד ותיק ממנו. יש ארגונים מעטים, בהם עדיין קיים המקרה הלא רצוי, שלפיו גובה ההטבה תלוי דווקא בתפקיד – מה שעשוי להקנות לאנשי ההנהלה הטבות רווחה משמעותיות יותר משל שאר העובדים.
שוקי שטאובר
כפי שאפשר לראות בהמשך הכתבה, פעילויות הרווחה של החברות והפירמות דומות זו לזו במאפייניהן הכלליים. אחת הסיבות לכך היא, שאנשי מערכות הרווחה לומדים את השטח, בודקים מה קורה בחברות ובארגונים אחרים, עורכים השוואות ומגבשים את המדיניות והשיטה המתאימות להם. אחד הכלים העומדים לרשותם הוא פורומים מקצועיים של מנהלי רווחה, כמו "פורום מנהלות רווחה בהייטק", המאפשר החלפת מידע בין נציגות החברות השונות.
במקביל, שואפות החברות לרענן ולגוון את פעילות הרווחה כל העת. ברור להן, כי מערכת רווחה מפותחת היא רכיב חשוב באטרקטיביות הארגונית שלהן. עקב כך, הן דואגות ליזום פעולות חדשות, שיפתיעו וירגשו את העובדים, מחשש שהענקת הטבות קבועות עלולה להתקבל אצלם כמובנת מאליה. יתרה מכך, העובדים עצמם משווים את תנאי הרווחה שלהם לתנאי הרווחה המוענקים לחבריהם בחברות אחרות, והתחרות מכתיבה שינויים תדירים.
דוגמה ייחודית לפעילות ענפה בתחום ההטבות והמתנות מתרחשת באחד הבנקים הגדולים. חלקה הגדול מבוצע על ידי קרן הרווחה, המשותפת להנהלת הבנק ולארגון העובדים. הנהלת הקרן מורכבת מחמישה חברי ארגון העובדים ומחמישה חברים מהנהלת מערך משאבי האנוש, והיא מעסיקה שמונה עובדים בתפעול הקרן. כדי לממן את הפעילות, מנכה ההנהלה שלושת רבעי האחוז משכרו של כל עובד, ומוסיפה סכום דומה מצידה. בנוסף, היא מעבירה לקרן עוד תקציב של כמה עשרות מיליוני שקלים, והיא גם זו שמממנת את פעילותה המינהלית, כולל תשלום שכר עובדיה.
נסקור בהמשך שורה של הטבות רווחה מקובלות.
* * *
שי לחגחגי ישראל הם הזדמנות מצוינת לארגונים להביע הערכה וסימפטיה לעובדיהם. במשך שנים, נהגו ארגונים לרכוש מתנות במרוכז ולחלק אותן לעובדים לפני החג. בשני העשורים האחרונים, מעדיפים הארגונים להעניק לעובדים תלושי שי ובכך לאפשר להם לרכוש מוצרים מגוונים במבחר רשתות קמעוניות. ברשת אופנה גדולה מעניקים תלושי שי פעמיים בשנה, בפסח ובראש השנה. גובה השי אינו אחיד, אך הוא נקבע לפי ותק ולא לפי תפקיד. היינו: המנכ"ל, המכהן כבר ארבע שנים, יקבל שי זהה לזה שיקבל איש מכירות, המועסק תקופה דומה. מדיניות זו מדגישה שוב את החשיבות שמייחסת החברה לצמצום תחלופת העובדים: מי שקושר את גורלו עם החברה זוכה ליחס מועדף.
גם ברשת מלונות החווה תחלופה גבוהה של עובדים, מאמצים גישה דומה: גובה השי לחג וסוג המתנה כפופים לוותק בעבודה ובתפקיד – עובדים חדשים יקבלו בראש השנה תיק נסיעה ואילו עובדים ותיקים יזכו לתווי שי בשווי מאות שקלים.
בחברת התקשורת גובה השי משתנה בין החגים: בפסח, שווי תלושי השי הוא 500 ש"ח, ואילו בראש השנה המתנה היא בשווי 200 ש"ח, אך נלווה אליה, בדרך כלל, מארז של מיני מתיקה. גם בחברת הייטק גדולה מקבלים העובדים תלושי שי בראש השנה ובחג הפסח.
חלק מהארגונים אינם מעניקים תלושי שי בלבד. למשל, בחברת ייעוץ המעסיקה כ- 200 עובדים, מקבלים העובדים בראש השנה ובפסח תלושי קנייה, שאליהם מצורף שי אישי. לדברי מנהלי החברה, לעיתים ההתלהבות מהשי האישי גדולה יותר, למרות שערכו נמוך מזה של התלושים. נתינתו מצביעה על כך שהושקעה מחשבה בבחירתו.
* * *
ימי הולדת ואירועים משפחתיים
פעילות רווחה, מעצם מהותה, מביעה את התייחסות הארגון לעובד כאדם. הדבר מקבל ביטוי בעת התרחשויות שונות בחייו. חברת ההייטק למשל, מעניקה לעובדים מתנה באירוע משפחתי כמו חתונת העובד (או ילדיו) ושי כספי בעת הולדת ילד או נכד (לאם עובדת מוענקת גם מתנה אישית). ביום ההולדת של העובד עצמו, הוא מקבל מתנה לפי בחירתו: שובר לארוחת בוקר זוגית או לסרט ופופקורן. כמו כן, מציינים את ימי ההולדת של העובדים בהודעת דוא"ל ומפרסמים אותם בפורטל משאבי האנוש באינטראנט, כך שכל עובד אחר יכול לשלוח לחוגגים דוא"ל ברכה ישירות מהאתר. בשנת 2007, התבקשו ספקי המתנות להציע מגוון חלופות רחב יותר ולהוסיף לבחירה גם ספרים ודיסקים.
בחברת ביטוח גדולה נהוג להעניק מתנות בערך של כ- 500 ש"ח לאירועים אישיים: בת/בר מצווה, נישואי ילדים, לידות וימי הולדת.
עובדי חברת התקשורת נהנים ממתנות מגוונות, בעיקר באירועים משפחתיים: יום הולדת, יום נישואין, הולדת ילדים ונכדים ובר/בת מצווה. באתר האינטראנט של החברה מצוי פירוט של מתנות והעובד בוחר מהן את המתאימה לו. ערך שובר רכישה ליום הולדת – 80 ש"ח ואילו לחגיגת בר/בת מצווה – 250 ש"ח.
* * *
שירותים ומוצרים מוזלים הרצון לדאוג לרווחת העובדים מוביל ארגונים להציע להם שורה של שירותים, שמטרתם להקל על חייהם השוטפים מחוץ לעבודה. אמנם, השירותים והמוצרים כרוכים בתשלום, ברוב המקרים, אך המחיר בדרך כלל מופחת, יחסית למחירי השוק, בזכות היקף הרכישה המרוכזת. חלק מהשירותים והמוצרים מוצעים במתחם העבודה עצמו ובכך נחסכים זמן ואנרגיה רבים, לעובד ולארגון כאחד.
חברת ההייטק, למשל, מעניקה לעובדיה שירותי כביסה וניקוי יבש, השכרת סרטי וידיאו, חנות למוצרי אלקטרוניקה ושירותי פיתוח צילום. כמו כן, נערכים ירידי מתנות בגלריית הרווחה (מתחם בבניין ההנהלה הראשית, שנועד למטרה זו): לקראת פורים נערך בגלריה יריד תחפושות לילדים, בו נמכרות תחפושות איכותיות במחירים נוחים, ואילו בראש השנה ובחג הפסח מתקיימת מכירה של כלי בית, סבונים, מצעים ועוד.
חלק ניכר מפעילות קרן הרווחה בבנק מתמקדת בהוזלת עלויות של מוצרים ושירותים עבור העובדים. העובדה שבבנק יש יותר מ- 10,000 עובדים, מעניקה לקרן כוח קנייה גדול, אותו היא מנצלת כדי להשיג מחירים נמוכים יחסית מהספקים. על המחיר הנמוך מוסיפה הקרן, ממקורותיה, סבסוד משלה. כך יוצא שהעובד משלם, לעיתים, מחצית מעלות המוצר או השירות אותו רכש, ואפילו שליש ממנה.
ביטוחים והלוואותשירות חשוב נוסף שהארגונים מציעים לעובדיהם, כחלק מהדאגה הכוללת לרווחתם האישית, הוא מגוון של ביטוחים, החל בביטוח לרכב וכלה בביטוח חיים, בתנאים מיוחדים. באחת מחברות התעשייה מענף המתכת, נהנים כל העובדים מביטוח שיניים ובתוך המפעל ביבנה פועלת גם מרפאת שיניים. העובד יכול לבחור אם לטפל בשיניו במרפאה שבמפעל, או באחת ממספר מרפאות אחרות.
מנהלי החברה אומרים כי זו הטבה בעלת חשיבות, משום שטיפול שיניים כרוך בהוצאה משמעותית, שלעובד ייצור עשוי להיות קושי אמיתי לממן אותה, עד כדי כך שיימנע מלבצע טיפול נדרש. לכן, בחברה מאפשרים לו לצרף לכיסוי הביטוחי גם את בן/בת הזוג שלו ואת ילדיו.
חברת ההייטק מציעה לכל עובד ביטוח בריאות חינם וגם ביטוח בריאות במחירים מיוחדים לבני משפחתו. הביטוחים ניתנים אוטומטית לכל עובד חדש שמצטרף לחברה ואם הוא רוצה לבטלם, עליו להורות על כך למערך השכר.
פעילות נוספת, המסייעת להתנהלותם הכלכלית של עובדים, היא מתן הלוואות בתנאים נוחים. רשת האופנה למשל, חתמה על הסכם עם אחד הבנקים, שלפיו הוא יעמיד הלוואות מיוחדות לעובדים הזקוקים להן. ההלוואה מסייעת לא רק לעובדים, אלא גם להנהלה, המבקשת לשמר את העובדים: ברור למי שמבקשים הלוואה, כי אם יעזבו את החברה, יהיה עליהם לפרוע אותה במלואה.
* * *
פעילות פנאי והעשרה אחד התחומים הבולטים בתחום הרווחה נוגע לכל הקשור בפעילות הפנאי של העובדים ובדרכים להעשיר את השכלתם וחוויותיהם. בתחום זה חלים שינויים כל העת, שעשויים לנבוע הן מהתפתחויות שונות בחיי העובדים והן מאופנות מתחלפות בארץ ובעולם. בחברת התקשורת, בוחנים את הצרכים העכשוויים של העובדים ואת המגמות הרווחות בציבור הרחב, כדי לנסות לתת להם מענה הולם. למשל, בשנים האחרונות גברה תשומת הלב הציבורית לנושא הבריאות. בהתאם לכך, יזמה החברה פעולות שונות, כמו: הרצאות בנושאי בריאות, תוכניות הרזיה, ימי ספורט, חוגי ספורט ובדיקות תקופתיות לעובדים.
בשנת 2007, הוקדשה תשומת הלב בחברה לכלכלת המשפחה, בדמות סדרת מפגשים בהם יכלו לקחת חלק גם בני הזוג של העובדים, ובהם הדריכו אותם כיצד לנהל נכון את תקציב המשפחה. מערך הרווחה של החברה מציע לעובדים פעילויות העשרה, כמו הרצאות בנושאים שונים, הניתנות בחינם, ופעילויות אחרות, כמו חוגים, הכרוכות בעלות לא גבוהה, יחסית. החברה מצליחה להוזיל את העלויות גם משום שהמחיר שמציעים הספקים נמוך יותר, ממילא, וגם משום שהיא מסבסדת אותו בעשרות אחוזים. מדיניות תקצוב זו מאפשרת להגדיל את מגוון פעילויות הרווחה. באתר הרווחה של החברה ניתן גם לרכוש כרטיסים מוזלים למופעים, קופונים להנחות במסעדות ובחנויות, מנויים לקאנטרי קלאב ועוד.
הקרן לרווחת העובדים בבנק מסבסדת פעילות נופש ופנאי וגם אירועי תרבות ובידור, ובכלל זה פעילות המיועדת רק לעובדים ובני משפחותיהם. לדוגמה, הופעה סגורה לעובדי הבנק בקיסריה, ימי כיף במתקני ספורט ונופש וסדנאות וקורסים בתחומים שונים, כמו: בישול, יצירה ושזירת פרחים. העובדים נהנים גם ממנויים מוזלים במגוון תחומים, כמו קאנטרי קלאב, תיאטרון, מועדון הסרט הטוב, חדרי כושר ובריכות שחייה, וממחירים נמוכים במיוחד בקייטנות לילדי עובדים, בבדיקות רפואיות מקיפות ועוד. בחלק מהמקרים, עלות המנוי לעובד מגיעה עד לשליש ממחיר המנוי המקורי.
* * *
משפחת העובד
היבט חשוב בפעילות הרווחה בארגונים נוגע לקשר עם משפחות העובדים. יש מערכות רווחה, המשקיעות מאמצים כדי להעמיק אותו, ובדרכים מגוונות. להערכתם של מנהלים רבים, קירוב בני משפחת העובד מסייע להצלחתו האישית ומשפיע לחיוב על מידת הנאמנות שלו לארגון.
בחברת ההייטק זוכים ילדי העובדים העולים לכתה א' לילקוטים חדשים, בני-המצווה בשעון מהודר והמתגייסים בתיק גב ותיק רחצה. ברשת המלונות עורכים מסיבה לילדי עובדים העולים לכיתה א'.
בחברות רבות, משתתפים ילדי העובדים באירועים המתקיימים סביב חגי ישראל, במהלך חופשותיהם מהלימודים. בחברת התקשורת, לדוגמה, הוצעה בפורים הצגה במחיר מסובסד לילדי עובדים בגילאים 4 עד 12, ונערך בחנוכה יום פתוח והפנינג במפעל למשפחות עובדי חטיבת הפיתוח.
לכתבה באנגלית