קבוצת כלמוביל, שהוקמה לפני כ- 103 שנה ונמצאת בבעלותה המלאה של משפחת חרל''פ, היא מהקבוצות המובילות בישראל ליבוא ושיווק של רכבים פרטיים ומסחריים, משאיות ואוטובוסים מתוצרת מרצדס בנץ, מיצובישי מוטורס ויונדאי מוטורס. נפגשנו עם שרון וקסלמן, מנהלת הגיוס של הקבוצה, לשיחה על האפיקים החדשים אליהם פונה החברה הותיקה, בזמן שענף הרכב בארץ ובעולם עובר שינויים, על הקמת יחידת הטרייד-אין החדשה ועל הפעילות של כלמוביל במזרח אירופה.
מה הם תחומי הפעילות של כלמוביל?
ליבת הפעילות שלנו מתמקדת ביבוא שלושה מותגים מרכזיים: מרצדס בנץ, מיצובישי ויונדאי. מבחינתנו, שירות טוב ללקוח לא מסתכם בסיסמא, אלא בחשיבה ובדאגה לנוחיות ולאיכות השירותים שהלקוחות שלנו מקבלים. על כן, יצרנו מערך שירותים שמעניק ללקוחותינו את כל מעגל הטיפול תחת קורת גג אחת: מביטוח לרכב, באמצעות סוכנות הביטוח כלביטוח שנמצאת בבעלות הקבוצה ועד לשירותי טרייד אין, באמצעות חברת בת שהוקמה לאחרונה – כלמוביל trade in.
החברה מעסיקה כ- 800 עובדים ברחבי הארץ, כשמטה הקבוצה ממוקם בפארק אפק שליד ראש העין ובו מטה ההנהלה ומרכז לוגיסטי ממוחשב, שמשמש גם כמרכז הפצה עם צי משאיות משלו. שאר האתרים ממוקמים ברחבי הארץ: באשדוד פועל אתר מסירה משוכלל, שקולט את המכוניות מהנמל ומכין אותן למסירה. בנוסף, מפעילה הקבוצה שמונה אולמות תצוגה ברחבי הארץ, הממוקמים בחיפה, ת"א וירושלים, וכן 5 מרכזי שירות (מוסכים) הממוקמים בחיפה, כרמיאל, פתח תקווה, ירושלים וראשון לציון. כמו כן, לקבוצה אתר הממוקם בפארק ראם, לאחסנת רכבים המשוחררים ממכס ועד הגעתם ללקוח.
בין מגוון לקוחותינו – לקוחות פרטיים ולקוחות עסקיים, כמו חברות ליסינג, ארגונים מוסדיים ועוד.
מהו החזון של החברה?
החברה שמה לה למטרה להיות המובילה ואמת המידה בענף התחבורה. נקנה ערך מוסף, תחושת שייכות וגאווה לכל לקוחותינו, עובדינו ושותפינו העסקיים. הנהלת הקבוצה חותרת למצוינות בכל מגוון פעילויותיה. עובדה זו משתקפת בחזון הקבוצה "להיות המובילה ולהוות את אמת המידה בענף התחבורה", ובאה לידי ביטוי במוניטין שצברה, בחוסנה הפיננסי, ובהצלחתה העסקית המתמשכת.
המטרה שלנו להוות מודל ואמת מידה לארגונים אחרים בכל פרמטר אפשרי – 360 מעלות. אני יכולה לומר שאנחנו שם בהרבה מאד מובנים.
שרון וקסלמן, מנהלת הגיוס של הקבוצה
360 מעלות?
בנינו עולם ערכים המקיף את תחומי העיסוק המרכזיים. הערכים שלנו מתייחסים הן לעבודה עם הלקוחות, הן לספקים והן כמובן לעובדים בחברה. כך למשל, הערך הראשון נוגע לאחריות עסקית שלנו, כלפי לקוחות פנים וחוץ. הערכים האחרים מכוונים אותנו לשירותיות, מקצוענות ורמת יצירתיות גבוהה. ערכים לא פחות חשובים הם יושרה, צוותיות ואנושיות, שלאורם אנו שואפים לפעול בכל התחומים, ובראש ובראשונה בסביבת העבודה בתוך החברה. אנו מטמיעים מול עובדינו את עולם הערכים וחיים על פיו. זו בעצם "הרוח הכלמובילית".
להיות מובילים בענף הרכב, הינו שילוב מנצח של הון אנושי מהטובים שיש, עבודה על-פי סטנדרטים גבוהים, בהתאם לערכים שהצבנו לעצמנו ושמירה על יתרון תחרותי, על-ידי התאמת פעילות הקבוצה למגמות המשתנות ללא הרף בשוק.
לאחרונה אנו שומעים בכלי התקשורת על שינויים רבים בענף הרכב העולמי והארצי. כיצד כלמוביל נערכת לשינויים אלו?
בשנה וחצי האחרונות ערכנו חשיבה עסקית ארוכת טווח, שנערכת לשינויים הצפויים בענף הרכב וזאת במטרה להבטיח את מרב היעילות, האיכות והמקצועיות של החברה וכמובן לשמור על מובילות בשוק הרכב.
מהלך זה בא לידי ביטוי בהקמת יחידה לפיתוח עסקי, שמרחיבה את פעילות החברה למזרח אירופה. בנוסף, בחודשים האחרונים הוקמה חברת בת נוספת, יחידת הטרייד-אין, וזאת מתוך הרצון להעניק סל שירותים מלא ללקוחות ובמטרה להפוך לשחקן מוביל בענף רכבי יד שנייה.
כיום, פועלים מרכזי טרייד אין בפתח תקווה, הרצליה ובאר שבע, כאשר אנחנו כבר מתכננים את צעדינו הבאים ושוקלים התרחבות נוספת.
כיוון נוסף הוא בניית תשתיות טכנולוגיות מתקדמות, שיתאימו לדרישות הקיימות בשוק הרכב בארץ ובעולם, כך שמאפריל 2009, באמצעות הטמעת מערכת ה- sap, אנחנו משדרגים באופן דרמטי את פעילות החברה, הן פנימית והן חיצונית.
השימוש ב-sap יסנכרן בין כל הגופים הפנימיים, יצור שקיפות מלאה ובהתאם לכך רמת המקצועיות תעלה. השינוי הזה יקפיץ אותנו למאה ה- 21 מבחינה טכנולוגית ויסייע לנו להעניק שירותים איכותיים יותר ללקוחותינו.
ולמרות כל ההערכות לשינויים, כיצד אתם מושפעים מהמצב הכלכלי?
קבוצת כלמוביל מגיעה למשבר כחברה חזקה ומבוססת פיננסית וכיבואנית רכב בעלת נתח שוק משמעותי.
נערכנו עם תוכניות עבודה לשנה החדשה, על-מנת להתמודד בצורה הטובה ביותר עם ההאטה בענף הרכב ובמקביל נערכנו לניצול הזדמנויות למיקסום המצב.
אנחנו מנצלים את המשבר להזדמנות למציאת אפיקים חדשים, לחשוב באופן יצירתי ולפעול אחרת מהדרכים המקובלות.
מה הם הפרופילים המקצועיים שאתם מעוניינים לגייס לחברה?
המשרות שלנו מאד מגוונות. מצד אחד משרות כלליות, ומצד שני משרות האופייניות לעולם הרכב. יש לנו דרישה רחבה לאנשי מכירות ושירות, בכל הדרגים. בתחום הרכב משרות מסוג: מנהלי שירות אזוריים, מכונאים, אנשי דיאגנוסטיקה, מאבחני רכב, מנהלי מחלקות בתוך המוסכים, נהגים ועוד.
אנו מחפשים לשורותינו שחקני נשמה ששואפים למצוינות, בכל סוגי התפקידים.
איך מתבצע תהליך הגיוס?
תחילה מתבצע תהליך מיון קורות חיים וראיונות טלפוניים. לאחר מכן, על פי אפיון התפקיד, המועמד מתקדם לראיון ו/או למרכז הערכה הכולל מבדקים, סימולציות וכדומה. בשלב מאוחר יותר יעבור המועמד ראיון אצל המנהל הישיר. בתפקידים מסוימים אנו כוללים כחלק מתהליך המיון אבחון במכון חיצוני. ההחלטה המתקבלת היא שיכלול של כל הפרמטרים, תוך דיון בינינו לבין המנהלים.
המטרה שלנו, מבחינת תהליכי הגיוס, היא לקצר תהליכים ולעשות אותם ידידותיים, אך יחד עם זאת, לא להתפשר על איכות העובד. תהליך הגיוס ברור למועמד כבר בשלב ההתחלתי והוא יודע לקראת מה הוא הולך.
כיצד מתבצע תהליך הקליטה?
תהליך הקליטה מאד מסודר ומובנה. המועמדים עוברים יום אוריינטציה, במסגרתו נחשפים לפעילות קבוצת כלמוביל. מחלקת משאבי האנוש נפגשת עם כל מועמד ומיידעת אותו לגבי התנאים הנלווים, הטבות הרלוונטיות לתפקיד וכדומה. בנוסף, הוא מקבל חוברת ובה מידע מגוון ועדכני על החברה, מטרותיה וזכויותיו כעובד כלמוביל.
מעבר לזה, בנינו תהליך שיטתי שבו לאחר שבועיים, חודש, ושלושה חודשים מהקליטה, אנו מקיימות שיחות אישיות עם העובדים ו/או המנהלים החדשים, על מנת להתרשם ממידת שביעות הרצון שלהם. המטרה היא ללמוד את החוויה שלהם מתהליך הגיוס והקליטה ובמידת הצורך להפיק לקחים.
האם אתם מעודדים ניוד פנימי?
אנו מאפשרים לעובדים הזדמנויות לקידום ולהתפתחות אישית ומקצועית, מתוך תפיסה שהעובדים הם העוצמה שלנו. הניוד יכול להיות רוחבי או אנכי. יש לנו מספר חטיבות, שכל אחת היא עולם בפני עצמה.
כל עובד יכול להגיש מועמדות למשרה מסוימת, ומעבר לכך, כאשר נפתחת משרה אנו מחויבים, כצוות גיוס, לאתר קודם כל מועמדים מהבית.
אילו משרות אתם מחפשים לאייש בימים אלה?
אנחנו ממשיכים את הגיוסים במגוון רחב של משרות, אולם בשונה מבעבר, נעשית יותר חשיבה לגבי כל תפקיד ותפקיד. אנחנו עושים הערכות מצב, כמו כולם במשק, לקראת שנת 2009.
כרגע יש מגוון משרות. גם משרות בכירות במחלקות השיווק, מכירות, כספים (גזבר), מנהלי אגפי מכירות, מנהל שיווק של חטיבת מיצובישי ויועצי שירות למרכזי השירות. כמו כן, אנחנו מחפשים מועמדים גם לתפקידים תפעוליים, כגון ראש צוות תפעול, מתאמת שירות ונציגי מכירות.
מה מייחד את כלמוביל מחברות אחרות?
הארגון הוא כיפי, יש משהו באווירה מלבד המשפחתיות, שמאוד מחבר לארגון. לאחרונה העברנו, זאת השנה הרביעית, סקר שביעות רצון בקרב העובדים והתוצאות מראות שאנחנו הרבה מעל הממוצע בארץ ברמת שביעות הרצון, נמצאים במקום טוב וסך הכל אנשים שבעי רצון לעבוד כאן. סוד ההצלחה של כלמוביל, הוא ההרכב האנושי שלה. אנחנו, unlike any other גם בהיבטים מקצועיים. יתרון נוסף שמייחד אותנו מחברות אחרות, זוהי רמת השירות והמקצוענות הבלתי מתפשרת. בסקר שנערך לאחרונה ב- themarker, מרכזי השירות שלנו זכו במקום השלישי כנותני השירות הטובים בארץ, במקום הראשון בענף הרכב, וזאת מתוך רשימה מכובדת של 20 ענפים שונים במשק שנבחנו, מתוכן מגוון החברות המובילות. זה בהחלט מקור נוסף לגאווה ולייחודיות משאר החברות.
לסיום, מדוע כדאי להצטרף לחברה?
אחד הדברים שמאד מאפיינים את כלמוביל, הוא הרצון העז והמוטיבציה להישאר בארגון. כלמוביל היא חברה דינמית, חדשנית, שאינה מתפשרת על איכות. ההשקעה הגדולה ביותר שלנו היא בעובדינו. אנחנו רואים בעובדים שלנו חלק בלתי נפרד מהקבוצה ומהצלחתה ושמים דגש על פיתוחם האישי ודאגה לרווחתם. במסגרת סל ההטבות שהחברה מעניקה, קיים שירות חדר אוכל, אנחנו מפעילים חדר כושר, הסעות, שירות סוציאלי ופסיכולוגי לעובדים ולבני המשפחה ולאחרונה הוספנו הטבה משמעותית ואנו מבטחים את עובדינו בביטוח בריאות פרטי.
האווירה בכלמוביל היא חמה ומחבקת. מהר מאד אתה מרגיש חלק ממשפחה. יש פה מסורת ועובדים עם וותק רב ובמקביל דינאמיות ושכבה צעירה יותר של עובדים.
אנו נתקלים בתופעה שהרבה מועמדים שמגיעים אלינו מופתעים לחיוב מהחברה, לעומת הדימוי שהיה להם על חברה בענף הרכב. בפועל אנו חברה עם דפוסי עבודה ונורמות ניהול מהשורה הראשונה. רבים מן העובדים והמנהלים הגיעו מחברות מובילות במשק, כמו חברות תקשורת, חברות מובילות בתחום המזון ועוד וההשוואה שהם עושים בין החברות מהן הם באו לבין כלמוביל – מאד מחמיאה לנו. כמובן, כחברה ששואפת למצוינות, אנחנו שואפים עוד להמשיך ולהשתפר ולהתפתח.
מועמדים המעוניינים להצטרף למשפחת כלמוביל מוזמנים להקליק לאתר הבית של הקבוצה.
לכתבה באנגלית