.GuruNet Israel Ltd – חברה קטנה עם תשובות גדולות / הילה יעקובי

gurunet היא חברה ישראלית קטנה, המפעילה ממקום מושבה בירושלים, שני אתרי אינטרנט המדורגים יחדיו ברשימת 50 האתרים הנצפים ביותר בארה"ב. בישראל החברה כמעט אנונימית, אך על המפה העולמית, היא שחקן מרשים, המפעיל אתר מידע המתגאה בתנועה (traffic) של קרוב ל- 17 מיליון גולשים מדי חודש. נפגשנו עם שמואל רוזנשיין – מנכ"ל ומייסד גורונט ולאה שפיץ-גולדנהירש – מנהלת מש"א ושמענו על הרעיון שעמד מאחורי הקמתה של החברה, פעילותה, אופיה המיוחד והאופן בו היא מנוהלת.

מה הוביל להקמתה של gurunet?
שמואל: gurunet הוקמה לפני קרוב לעשר שנים, בעקבות שיחת טלפון שקיבלתי מיוסי ורדי. יוסי הוא איש נדיב וחשוב מאוד למשק הישראלי. אני מכנה אותו "הסבא של ההייטק הישראלי". בזמנו הוא היה הכוח מאחורי חברת icq ומאז, הוא מעורב בעשרות סטארט אפים ישראליים. יוסי ורדי היה זה שנתן לנו את הרעיון המקורי, שהפך ברבות הימים ל- gurunet.

כיצד הצטלבו דרכיכם ומה היה הרעיון שהציע יוסי ורדי?
שמואל: החברה הקודמת שהקמתי נקראה אקסנט ובמסגרת פעילותה, פיתחנו את מעבד התמלילים הראשון של windows בארץ ועזרנו למיקרוסופט העולמית להוסיף עברית וערבית ל- windows. המוצר האחרון שפיתחנו בחברת אקסנט היה כלי תרגום בלחיצת כפתור.
יוסי ורדי ראה תקליטור שהפצנו עם התוכנה והתקשר אליי יום אחד ואמר לי: יש לי רעיון בשבילך –
תעשה את מה שאתה עושה באינטרנט ולא על תקליטור; תפתֵח תוכנה הניתנת להורדה, ותאכסן את כל מאגר המידע הגדול, אי שם ברשת. בנוסף, תרחיב את השימוש בכלי שפיתחתם למידע מכל הסוגים ותהפוך אותו לכלי למידע בקליק אחד.

כיצד התגלגל הרעיון לכדי הקמת חברה?
שמואל: אני אמרתי ליוסי שהרעיון שהוא מציע הוא מבריק והוא אמר שזו מתנה שלו עבורי. כל זה קרה לפני כעשר שנים ובעקבות כך הקמנו את חברת gurunet. הקמתי את החברה בעזרתם של עוד 8 אנשים. השמונה שהצטרפו אליי הם אלו שעשו את העבודה הקשה ולהם מגיע הקרדיט.


(מימין): שמואל רוזנשיין  – מנכ"ל ומייסד גורונט ולאה שפיץ-גולדנהירש – מנהלת מש"א

מה היה המוצר עימו יצאתם לשוק?
שמואל: המוצר היה – מידע בקליק אחד. באמצעות הורדה של תוכנה קטנה, איפשרנו לכל משתמש המחובר לאינטרנט, נגישות למידע בקליק אחד. במשך השנים הכל השתנה מאוד. היו עליות וירידות, גיוסים, קיצוצים, שמות ומוצרים ולבסוף, ב- 2005, הוצאנו מוצר חדש ושינינו את שם החברה ל: answers.

מה היה המוצר החדש?
שמואל: המוצר החדש היה אתר האינטרנט answers.com, המספק שירותי מידע.
האתר מספק מידע מאוד מקיף, נגיש וקל להבנה ומכיל כיום למעלה מ- 5 מיליון ערכים.
בראשית 2005 השקנו את האתר answers.com מכאן, מירושלים. במקביל, ביצענו מספר שינויים לא קטנים ולקחנו כמה הימורים גדולים שלא ידענו אם הם יעבדו. למזלנו כולם עבדו. 

אילו שינויים ביצעתם?
שמואל: הראשון, כאמור, שינינו את שם המוצר מ- gurunet ל- answers.com.
השני, הסטנו את הדגש מהתוכנה לאתר האינטרנט. עד אז, עבד המוצר בעיקר באמצעות הורדות של התוכנה, החל מ- 2005 איפשרנו למשתמשים להנות מהמוצר מבלי להתקין תוכנה.
השלישי, הפכנו את השימוש בשירות לחינם. לפני כן דרשנו תשלום של 30$ לשנה על השירות. בעקבות המהלך הזה, עלו אחוזי השימוש במוצר באופן משמעותי ביותר. במקביל, התחלנו להציג באתר מודעות ופרסומות ולהרוויח כסף מצפיית המשתמשים בפרסומות והקלקות על מודעות.

מה עמד מאחורי שינוי השם ל- answers.com?
שמואל: רצינו  ששם האתר יהיה קרוב יותר לרעיון העומד בבסיס המוצר – מנוע אינטרנטי לחיפוש תשובות. בשנת 2005 שינינו את שם חברת האם האמריקאית ל- answers corporation. עד אז, כל הפעילות שלנו היתה תחת השם – gurunet. מ- 2005 שינינו את השם, אך החלטנו להותיר את חברת הבת הישראלית תחת השם הישן, gurunet.

כיצד מתנהלות שתי החברות?
שמואל: אני המנכ"ל של שתי החברות, אך אני שכיר של חברת הבת. בחברה האמריקאית עובדים כעשרה אנשים, אמריקאים. חברת הבת יושבת בירושלים ומעסיקה כ- 50 עובדים ובה מתנהלת בעיקר פעילות המחקר והפיתוח. בחברה האמריקאית עוסקים בצד השיווקי, פעילות הקהילה של אתר wikianswers.com, יח"צ והשרתים שלנו מופעלים משם. החברות כמובן מעורבות זו בזו.

מה ייחודו של המוצר שפיתחתם?
שמואל: יש לנו הסכמים עם הרבה מאוד מקורות תוכן, והמוצר שלנו מאפשר לרכז מידע מאוד נרחב בדף אחד. הגולשים יכולים להכנס לאתר, להקליד את מה שהם מחפשים ולקבל את כל המידע מלמעלה
מ- 180 אנציקלופדיות ומילונים. אספנו את כל מקורות המידע הללו תחת מטריה אחת ואנחנו מציגים את כל המידע הזה בצורה פשוטה ונגישה, במקום אחד.

כיצד מרוויחים מהפעלת אתר שכזה?
שמואל: ישנן שתי דרכים מקובלות. האחת, כדוגמת !yahoo – מודעות שכולם מכירים ומזהים כמודעות, והשניה, עפ"י המודל שהמציאה גוגל – מודעות שאינן נראות כמודעות ונקראות: sponsored links (קישורים בחסות) – זוהי הגדרה יפה למודעה. ברגע שגולש מקליק על קישור שכזה, אנחנו מקבלים כסף מהמפרסם. אנחנו מפעילים את שתי השיטות, גם משתמשים במודעות קלאסיות, הנראות כמודעות וגם ב- sponsored links. כך אנחנו מרוויחים.

איזו חשיפה יש לאתר שלכם?
שמואל: החשיפה המשמעותית ביותר שלנו היא באמצעות אתר גוגל האמריקאי – במרבית הדפים יש מימין קישור הנקרא: definitions (הגדרות). הקישור הזה מוביל לאתר answers.com. עד כמה שאני יודע אנחנו החברה היחידה בעולם שגוגל מפנה אליה גולשים, מדי יום, באופן רציף.

מה טיבו של שיתוף הפעולה שלכם עם גוגל? האם אתם משלמים בעבור הקישור באתר שלהם?
שמואל: אנחנו לא משלמים אגורה בתמורה לקישור הזה. הצעתי להם לשים לוגו שלהם באתר שלנו בתמורה ואף הצעתי שנשלם להם בעבור התנועה שנוצרה בעקבות שיתוף הפעולה עימם, אך הם אמרו שאין צורך.

מדוע?
שמואל: גם אני שאלתי אותם ותשובתם היתה שהם פשוט אוהבים את המוצר שלנו.
התנאי היחיד שהם הציבו היה שלא נחתום על חוזה. יש בזה כמובן איוּם, כיוון שהמעמד שלנו לא מובטח ואנחנו צריכים כל העת לדאוג שהתוכן שלנו יישאר איכותי ורלוונטי.

מה משמעותו של הקישור הזה בגוגל?
שמואל: המשמעות היא חצי מליון ביקורים יומיים באתר שלנו. מדובר בתעבורה מדהימה שאנחנו לא משלמים עליה אגורה.

מלבד האתר והמוצר המקורי – מידע בקליק אחד, האם פיתחתם מוצרים נוספים?
שמואל: מוצר נוסף שרכשנו ושהשקענו רבות בפיתוחו הוא האתר – wiki.answers.com. מטרתו לספק מידע שבמהותו אינו הגדרה או מונח, אלא מענה לשאלות. בניגוד לויקיפדיה שהיא אנציקלופדיה אינטרנטית, האתר שלנו מבוסס על שאלות ותשובות. כמו ויקיפדיה, גם הוא ניזון מתוכן גולשים, דהיינו, התשובות לשאלות ניתנות ע"י גולשים מתוך קהילה. זו קהילה של אנשים ששואלים ועונים והיא גדלה בקצב אדיר. רק על מנת לסבר את האוזן, ישנו רק אתר מבוסס קהילה אחד, של שאלות ותשובות, שהוא גדול יותר מ- wikianswers והוא האתר של חברת yahoo! - yahoo answers. האתר שלנו מצליח לאט לאט לכרסם בדומיננטיות של yahoo!.

כיצד נוצרת חשיפה לאתר הזה?
שמואל: גולש שיקליד שאלה בתיבת החיפוש של גוגל, קרוב לודאי שיגיע ל-wiki.answers כאחד מהקישורים הראשונים שיופיעו.

כיצד אתה מסביר את העובדה שהאתר נמצא בין הקישורים הראשונים המופיעים בגוגל?
שמואל: בכדי להופיע בגוגל במקום טוב, אתה צריך לספק מידע מעניין וטוב ואתה צריך להיות פופולרי.
גוגל מדרג את האתר שלנו במקום מאוד גבוה מבחינת איכות המידע והעניין שהוא מספק.
באמצעות השותפות הבלתי פורמלית של גוגל עם כל אתר בעולם, הוא מוצא את התוכן המעניין ואנחנו נהנים מכך מאוד. שני האתרים שלנו, answers.com  ו- wikianswers, גדלים בקצב מאוד מרשים. בחודשים האחרונים, כמות הדפים הנצפים מדי שבוע באתר wiki.answers עמדה על כ- 16 מליון, כמות מרשימה למדי.


******************************


מה מאפיין את gurunet הישראלית?
שמואל: אנחנו חברה קטנטנה, אמנם עם מבטא אמריקאי, אך ישראלית, היושבת בירושלים, ומה שמייחד אותנו הוא שעלינו על המפה העולמית; אנחנו בונים תדמית ומוצר בינ"ל, ועושים זאת מכאן, מישראל. אנחנו מאוד מוּכרים בארה"ב ונכון להיום אנחנו ממוקמים בסביבות המקום ה- 50 מכלל האתרים האמריקאים ומוגדרים כסיפור הצלחה אמריקאי. בישראל כמעט ולא מכירים אותנו, אבל המשמעות של להיות ברשימת 50 האתרים הפופולריים בארה"ב, היא כמות כניסות חודשיות אדירה של משתמשים שונים לאתר, בערך פי 280 מזו של ynet.

באילו סדרי גודל מדובר?
שמואל: ל- ynet נכנסים מדי חודש כ- 60 אלף משתמשים שונים. ל- answers.com 
ול- wikianswers.com  יחדיו נכנסים  16.8 מליון משתמשים שונים מדי חודש.

מה כוללת פעילות החברה בישראל?
שמואל: gurunet הישראלית מהווה את מרכז הפיתוח של החברה, ולפיכך, מרבית העובדים הם מפתחים. יש לנו עבודה מעניינת ביותר מבחינה פיתוחית; אנחנו מפתחים ב-php , ב- java , mysql , לינוקס ועוד, ואנחנו מעסיקים אנשים איכותיים מאוד, המסוגלים לבנות אתר בסטנדרטים בינ"ל. בנוסף למפתחים ולאנשי הבדיקות, בישראל יושבים אנשי התוכן, האדמיניסטרציה, ההנהלה, הכספים והתמיכה טכנית.

מה תפקידם של אנשי התוכן?
שמואל: אנשי התוכן שלנו הם אלו שבודקים את האנציקלופדיות והמילונים טרם רכישתם ועוזרים לנו להחליט אילו מהם הם הטובים ביותר. הם אחראים לאיחודם ולהתאמתם למערכת ובנוסף, הם בודקים וכותבים חלק מהתוכן הנכנס לאתר wiki.answers, מאמתים, מתקנים ומשפרים את התשובות.

מהו תמהיל העובדים בגורונט?
שמואל: החברה היא תערובת מאוד מעניינת של תרבויות. אנחנו קיבוץ גלויות – ישראלים, אמריקאים, אירופאים, רוסים. מרבית העובדים שלנו הם דוברי אנגלית, אך יש גם צברים. זו חברה מאוד מגוונת.
לאה: יש לנו הכל מכל, דתיים וחילוניים, צעירים בני 20 וקצת, בוגרי ממר"מ שלומדים באוניברסיטה ועובדים כאן במשרה חלקית, ועובדים בני 55. אין אצלנו אפליות על שום רקע, לא של גיל, לא של דת ולא של מין. יש כאן הרבה נשים, רבות מהן יוצאות לחופשות לידה וחוזרות, כל העובדים כאן יוצאים למילואים וזה לא מהווה בעיה.

מה מאפיין את התרבות הארגונית והאווירה בחברה?
שמואל: זו חברה שהדגש הראשון והמרכזי בה הוא הכבוד לזולת. לי לחלוטין לא חשוב אם אתה מנהל או עובד זוטר, כולם מקבלים יחס של כבוד. אין לי עניין בגאונים טכנולוגיים, אם הם לא יודעים לכבד את חברם. כמובן שאנחנו צריכים אנשים מאוד חזקים מבחינה טכנולוגית, אבל לא פחות חשוב לי שהאנשים יאהבו את האנשים עימם הם עובדים.
אני מנסה לתת טון של כבוד הדדי ויחס אישי. ברור שלא כולם שווים, ויש הבדלים במשכורות, אבל כולנו יחד והסיפוק שלנו הוא בבנייה של משהו גדול ומיוחד.
מבחינה עסקית אנחנו מאוד אגרסיביים, אבל מבחינה אנושית אנחנו מאוד נחמדים. זו חברה מאוד נחמדה, במובן הטוב של המילה. התרבות הארגונית שלנו היא א-פורמלית. מבחינתי, יותר חשובה האווירה מהעניבה. אני שונא פוליטיקות ואינטריגות, ולכן אני מנסה לנהל את הארגון כך שלא יהיו בו התופעות הללו. ניהול נוקשה ופורמלי, זה לא הסגנון שלי. 
לאה: מדיניות הדלת הפתוחה היא אמיתית. כל עובד שמעוניין, נכנס באופן חופשי למשרד של שמואל ומדבר איתו בחופשיות. יש הרבה אמון בין העובדים למנהלים. כל עוד העבודה נעשית בצורה טובה ויעילה, הגישה היא מאוד פתוחה ומאפשרת.

איזו חברה היא gurunet כמקום עבודה?
לאה: מאוד נעים פה. זה בא לידי ביטוי גם בסביבת העבודה הנעימה והמאפשרת, כמעט לכל עובד יש חדר משלו וזה חלק מהכבוד שהחברה נותנת לעובדים שלה, לכל אחד יש את הפרטיות שלו. כמעט בכל ערב ראש השנה, שמואל מתקשר לכל העובדים הביתה לאחל להם ולבני משפחותיהם שנה טובה באופן אישי. אני חושבת שזה משקף את האופי שלו והאופי של החברה שהוא בנה. הוא כמובן יודע את שמות בני הזוג ותאריכי ימי ההולדת של העובדים. הוא מסתובב בין העובדים, שואל לשלומם ומתעדכן.

מהם לדעתכם הגורמים המרכזיים לשימור של עובדים?
שמואל: לדעתי ישנם שלושה גורמים המחזיקים אדם במקום עבודתו; תמורה הולמת, אוירה טובה – הכוללת גם את היכולת להתפתח, ללמוד דברים חדשים ולהתמודד עם אתגרים חדשים, וגם אנשים טובים שנעים להיות בחברתם והגורם השלישי הוא ההנאה בעבודה. ברגע שמאבדים את ההנאה, מאבדים את הרצון לבוא לעבודה ומתחילים לחפש בכל מיני לוחות דרושים. אני חושב שמאוד חשוב שמקום העבודה יהיה מקום שנעים לעבוד בו.
לאה: האוירה היומיומית היא זו שמשמרת את העובדים. אנחנו עושים את המקסימום בכדי שלאנשים יהיה טוב ונעים פה.

האם זה בא לידי ביטוי בקצב תחלופת העובדים?
שמואל: יש לנו מעט מאוד עזיבות של עובדים. אני יכול למנות על יד אחת את מספר האנשים שעזבו אותנו בעשר השנים שחלפו. אנשים שמגיעים לכאן לא ממהרים לעזוב, יש נאמנות גדולה לחברה. האווירה, הגיבוש והאנשים, הם הגורמים לכך.

כיצד אתם מעודדים את תחושת השייכות והגיבוש של העובדים?
לאה: אחת לשבוע מתקיימת ישיבה של כלל עובדי החברה, בה ניתנים עדכונים ודיווחים. מאוד חשוב לנו שכולם יהיו מעורים במה שקורה. יש לנו ארוחת צהריים משותפת אחת לשבוע, הרמות כוסית בחגים, ימי כיף ואירועי חברה. מעבר לכך, מכיוון ששותפות היא חלק מתפישת העולם שלנו, כל עובד שהצטרף עד כה לחברה קיבל אופציות. האנשים שלנו עובדים קשה והם שותפים להצלחה ועל כן, כשיש רווחים, הם נהנים מהם.

אילו תהליכי גיוס אתם מקיימים?
לאה: לרבים מהתפקידים, השלב הראשון בתהליך הוא מבדק שמטרתו לבחון את התאמתו של המועמד, וזאת בכדי שלא נבזבז את זמנו ואת זמננו. השלב הבא הוא מספר ראיונות – ראיון משאבי אנוש, ראיון עם המנהל ועם אחד מחברי הצוות אליו מיועד המועמד. בנוסף, אין כמעט עובד שהתקבל מבלי לעבור ראיון עם שמואל. זה נשמע מפחיד, אבל כולם יוצאים מהראיון עם שמואל עם חיוך על השפתיים.

האם אתם מספקים הכשרות לעובדים?
לאה: אנחנו דואגים להכשרות איכותיות עבור המפתחים שלנו. כמעט את כל ההכשרות אנחנו עורכים כאן, על מנת לשתף כמה שיותר עובדים, הן מפתחים והן אנשי בדיקות. כל המתכנתים מוזמנים להכשרות, גם אם ההכשרה אינה בתחום הספציפי שלהם, הן לטובת ההתפתחות האישית שלהם והן בכדי שיבינו טוב יותר מה החברים שלהם עושים.

כיצד אתם שומרים על אטרקטיביות בשוק בו יש מחסור בכוח אדם איכותי?
שמואל: אם הייתי מתכנת צעיר, תותח php או ג'אווה, הייתי רואה באפשרות לעבוד כאן הזדמנות יוצאת דופן לעבוד באתר בינ"ל בסדר גודל עצום. זה לא פשוט לבנות אתר שיש בו עומס של מיליוני פניות ביום והוא במגמת גדילה כל הזמן. בבניית מאגר נתונים בסדרי גודל כאלו ובאיכות כזו, יש אתגרים רבים. גורונט היא חברה שניתן ללמוד בה הרבה מאוד, לגדול ולהתפתח וכל זאת, באוירה טובה ובתנאים טובים. הכיף הוא האתגר האדיר שיש כאן. פיתוח האתרים נעשה תוך שימוש בכלים מתקדמים ובטכנולוגיות הנמצאות בחזית הפיתוח העולמי – החל באלגוריתמים לחיפוש, וכלה במנגנוני caching.

מהו צפי הגדילה של החברה?
שמואל: עברנו תקופות לא קלות של קיצוצים ואינני רוצה לחזור לימים ההם. על כן, אני מניח שנהנה מהרווחיות הצפויה שלנו, נגדל, אבל במידה. אני לא אכפיל את הצוות בשנה הקרובה. אנו מקווים שהצמיחה תימשך, מה שיגרור גידול במצבת העובדים, אך בקצב שמרני וסביר. אנחנו מחפשים אנשים טובים, אנשים שאוהבים לעבוד, ללמוד ולהשקיע.

ולסיום, מהו החזון של גורונט?
החזון הוא גדול מאוד. החזון הוא להיות האתר, היעד האינטרנטי הטוב ביותר למענה על שאלות כלשהן, מקור המידע הכי שימושי והכי אמין שמספק תשובות, לא קישורים, לכמה שיותר שאלות. היעד שלנו הוא לתת את התשובות הכי טובות באינטרנט. זהו יעד גדול, אך הוא אפשרי.


לכתבה באנגלית

תן למשרות שלנו לחפש אותך - חינם!