דיליג'נט היא חברה ישראלית קטנה וצעירה, העוסקת בתחום האחסון וההגנה על מידע. החברה נוסדה לפני 5 שנים והיום היא כבר מובילה תחום עולמי שמוערך בשווי של 10 מיליארד דולר, אל מול חברות ענק ביניהן - ibm, emc,sun, hp,hds. שוחחנו עם דורון קמפל - מנכ"ל דיליג'נט העולמית ואחד ממייסדי החברה, ורון אשר - סמנכ"ל הפיתוח ומנהל אתר דיליג'נט ישראל, על המהפכה שחוללה החברה בתחום ועל סוד ההצלחה של דיליג'נט - שחקן קטן ועוצמתי, מול חברות ענק.
מהו סוד ההצלחה של חברת דיליג'נט? כיצד חברה קטנה וצעירה מובילה שוק כל כך גדול?
דורון: "ההצלחה נובעת ממצויינות, והמתכון למצויינות הוא קודם כל האתגר. הצבנו אתגר מאוד משמעותי לחברה ולקבוצת הפיתוח שלה.
אחרי האתגר, יש כמובן את האנשים. אספנו אנשים מאוד מיוחדים ומאוד מוכשרים, שמייצרים טכנולוגיה יוצאת דופן".
כיצד כל זה התחיל? כיצד נולדה החברה?
דורון: "הכל התחיל מאיזשהו חזון שנשמע דמיוני לחלוטין.
מייסדי החברה - משה ינאי ואני, היינו שנינו מנהלים בחברת emc ובשנת 2002 החלטנו לעזוב ולהקים חברה חדשה. כל מה שהיה לנו אז, זה רעיון התחלתי והבנה שכל העולם של אחסנת וגיבוי נתונים, צריך לעבור שינוי משמעותי. ברור לנו שבכדי לאפשר את השינוי הזה, צריך לפתח טכנולוגיה שתשנה את כללי המשחק.
כל זה קורה לאחר אירועי ה-11 בספטמבר - נפילת מגדלי התאומים. בעקבות האירועים, הבנו שהאופן בו חברות גדולות מגינות על המידע שלהן, צריך לעבור שינוי משמעותי. מה שקרה באותו יום הוא שפתאום נמחקו שני בניינים אדירים, על כל המשרדים וחברות הענק שישבו בהם, וכל בסיסי הנתונים שלהם פשוט נעלמו. אובדן מידע הוא סכנה שחברות לא מתאוששות ממנה".
כיצד התממש החזון שלכם לכדי פיתוח טכנולוגיה חדשה?
דורון: "שכנענו את emc למכור לנו את מרכז הפיתוח שלה בארץ, כולל המוחות המבריקים ביותר שבו, והמעבדה. השנה היא שנה קשה - 2002, ואנחנו נושאים ונותנים עם emc ובסופו של דבר, בסוף 2002 משלימים את העיסקה והחברה החדשה - "דיליג'נט טכנולוג'י" יוצאת לדרך. אנחנו אוספים קבוצת אנשים, ומציגים בפניהם את האתגר של עשר השנים הבאות, כפי שאנו רואים אותו - פתרון לנושא גיבוי הנתונים".
מי היו האנשים שאספתם?
דורון: "אספנו קבוצה של מתמטיקאים, מהנדסים ואנשי טכנולוגיה מבריקים ומוכשרים.
4 מהם - מתמטיקאים שעבדו ב-emc, שניים נוספים הבאנו מהאקדמיה, את רון הבאנו כשחיפשנו מישהו מאוד יצירתי ונועז שיכול לנהל פרוייקט שכזה. סביב למתמטיקאים, הבאנו מהנדסים מאוד חזקים עם נסיון בפיתוח מערכות מאוד גדולות. אחרי 18 חודשים היה לנו אב טיפוס ראשוני לטכנולוגיה החדשה, איזשהו אלגוריתם מתמטי שיכול לעשות משהו.
עד אז לא ידענו כלל שזה אפשרי. כמובן הפגנו הרבה בטחון עצמי, אבל למעשה לא היתה שום ערובה שאכן זה יצליח".
רון אשר (מימין) ודורון קמפל במעבדת דיליג'נט
איך רתמתם את האנשים? איך גרמתם להם ליצור יש מאין?
דורון: "בד"כ כשאנשים מאמינים שמשהו אפשרי, הם משיגים אותו. המימד הזה של האתגר, יחד עם הבטחון העצמי של אנשים שהצליחו מאוד בתחום הטכנולוגי בעברם, איפשר לנו להשיג את ההישג הזה. מרכיב נוסף הוא כמובן האנשים הנכונים, אנשים שמחפשים הרפתקאה, שבמובן מסויים הם מאוד הישגיים, אבל יש להם יכולת לעבוד בצוות".
ומכאן?
דורון: "מכאן זה מתחיל לרקום עור וגידים, ופתאום יש מוצר. הפתאום הזה לוקח 3 שנים ומיליוני דולרים - עלות המעבדה המשוכללת שיש פה.
כשאנחנו מבינים שזה יכול לעבוד, אנחנו פונים לקרנות הון סיכון הגדולות בעולם, מציגים בפניהם את הטכנולוגיה והחזון ומשיגים השקעה מאוד גדולה. במקביל אנחנו ממשיכים לפתח ובאמצע 2005 המוצר מוכן ונכנס לשלב beta. בסוף 2005 הלקוחות הראשונים מתחילים להשתמש בו ומאז, מעגל הלקוחות הולך וגדל ובינתיים אין לנו מתחרים בסביבות הגדולות".
מהו מעגל הלקוחות של החברה?
דורון: "הלקוחות שלנו כוללים היום שלוש מתוך עשרת חברות הטלקום הגדולות בעולם, אחד מחמשת הבנקים הגדולים בעולם, אחת מחמשת חברות הרכב הגדולות, אחת מחמשת חברות האלקטרוניקה המובילות בעולם, ועוד. מדובר בלקוחות מאוד גדולים ובתחום בו אנחנו עוסקים, מה שקובע זה כמויות האינפורמציה שאתה מנהל עבור הלקוח".
כיצד הצלחתם לרכוש את אמונן של חברות כה גדולות?
דורון: "פיתחנו מוצר שלקוחות לא יכולים לסרב לו. זהו מוצר המאפשר ללקוח להעצים את יכולת איחסון המידע שלו פי 20 מול הפתרונות הקיימים בשוק. מדובר בטכנולוגיה מהפכנית ופתרון החוסך מיליוני דולרים לחברות. בנוסף, אנחנו עובדים עם קריטריונים מאוד גבוהים מבחינת רמת האמינות, המחוייבות, והאחריות שלנו ויש לנו תעודות.
מוצרינו נמכרים בארצות הברית ובאירופה ע"י משווקים גדולים, בינהם hds ו- sun microsystems".
בקצרה ובפשטות, מהי הטכנולוגיה שפיתחתם?
דורון: "הטכנולוגיה שפיתחנו נקראת de-duplication - הימנעות משכפול - מניעת כפל מידע, שמאפשרת סינון החוצה של כל פריט מידע שהולך לגיבוי, שהוא כפל על מה שכבר קיים במערכת. המערכת עושה סריקה של כל המידע, ומגבה רק את השינויים לעומת מה שכבר קיים".
רון: "בזכות הטכנולוגיה שלנו נוצר פי 20 מקום במאגרי המידע, זו כמות עצומה של מקום. הטכנולוגיה שלנו מאפשרת לאתר פריט מידע מסויים שגיבינו במהירות חסרת תקדים. לשם כך פיתחנו שיטת חיפוש שהיא מהירה פי 500 מכל השיטות הקיימות. שיטה בה היחס בין התוכן לאינדקס החיפוש הוא 250,000:1. זה מאפשר לבצע תהליך סריקה מאוד מהיר".
דורון: "האתגר הוא לעשות את זה לכמויות אדירות של מידע, בקצב מאוד מהיר. הגענו למהירות סריקה של 600 מגה-בייט לשנייה. כשמדובר בחברות ענק, מדובר על טריליוני בייטים של אינפורמציה. זה אומר שצריך טכנולוגיה יוצאת מן הכלל שהיא פי 500 יותר טובה מהקיים".
מה היה הפתרון לאחסון מידע עד שאתם הופעתם עם הטכנולוגיה החדשנית שפיתחתם?
דורון: "הפתרון שרווח עד לפני 3-4 שנים היה גיבוי על מעין קלטות סלילים גדולות (tape), שהאיחסון עליהן היה זול באופן משמעותי לעומת גיבוי על דיסק".
זה נשמע קצת כמו ימי הביניים בעידן הטכנולוגי בו אנחנו מתקיימים...
דורון: "אכן כך. מדובר באתרי שיחזור גדולים, בהם מחסני ענק, עמוסים בארגזים מאובקים, המכילים קלטות סלילים שמובלות ע"י משאיות לאתרי השחזור. אחרי 2001 התברר לעולם שהשיטה הזו לא הגיונית, כי בעצם אין שום אפשרות לאתר את המידע הרלוונטי. הוא כביכול מגובה, אבל למעשה לא זמין ולא שמיש כלל".
איך הטכנולוגיה שלכם משנה את עולם גיבוי הנתונים?
דורון: "אנחנו דוחסים את המידע ומאפשרים לאחסן פי כמה אינפורמציה על דיסק. פתאום הדיסק הופך להיות אמצעי האיחסון במקום הטייפ ומשום שהמידע דחוס ויש מספיק רוחב פס, ניתן להעבירו ברשת".
מדובר במהפכה של ממש...
דורון: "בהחלט, העברנו עולם שלם ממצב מכני-ידני, למצב אוטומטי. הפכנו את התהליך של הגנה על מידע לאוטומטי, אלקטרוני ואמיתי. מה שהיה עד עכשיו זה בלוף, כי לא באמת ניתן לאתר את המידע הרלוונטי".
********************************
איזו מין חברה היא דיליג'נט?
דורון: "המילה דיליג'נט מצביעה יותר על ה-איך מאשר על ה-מה. היא לא אומרת מה המוצר שלנו עושה, מה ערכו ויתרונותיו, אלא היא איזושהי אמירה פנימית שמצביעה על מה אנחנו דורשים מעצמנו. באנגלית זוהי מין מילת מטריה שמתארת נאותות של עשייה. יש תחתיה סל מושגים שכולל – חריצות, תשומת לב לפרטים, עירנות, תחושת אחריות, יושר רב מאד, שאיפה למצויינות. יש פה הרבה מאוד דגש על ה-איך".
מהו המבנה הארגוני של החברה?
דורון: "בכלל החברה מועסקים כ- 100 חברי צוות. מרכז הפיתוח של החברה נמצא בישראל ומנהל אותו רון אשר. המרכז מעסיק כ-65 עובדים. ההנהלה הראשית ומחלקות השיווק, המכירות והכספים ממוקמות בבוסטון ומעסיקות כ-15 עובדים אמריקאים. השאר הם עובדים מקומיים, הנמצאים ברחבי העולם, ומהווים את מערך המכירה והתמיכה בלקוחות".
מהו תמהיל העובדים בחברה?
רון: "במרכז הפיתוח בישראל קיים טווח גילאים מאוד רחב - מסטודנטים ובוגרים צעירים ועד לאנשי מקצוע ותיקים בני 50 ויותר. התמהיל הזה יוצר הרמוניה ואיזון שהם מאוד בריאים וטובים לנו".
דורון: "יש פה קבוצת אנשים מצויינת. יש פה התמקדות מאוד משמעותית ביעדים מאתגרים וזה מצריך אנשים שזה מעניין אותם, שיש להם רעב לאתגרים. זה לא מתאים לכל אחד.
אנחנו שמים הרבה מאוד דגש על הפרט".
כיצד בא לידי ביטוי הדגש על הפרט?
רון: "אנחנו מאוד דואגים לעובדים שלנו, אנחנו דואגים לאיזון בין העבודה והחיים הפרטיים של העובד. אנו מעודדים את חברי הצוות להתפנות לפעילויות, מעבר לעבודה. יש כאן הרבה הורים צעירים, ואנחנו מעודדים אותם בימים מסויימים בשבוע לצאת יותר מוקדם ולהיות עם המשפחה. אנחנו מארגנים אירועים ופעילויות אחרות ע"מ לאוורר ולגבש את הצוות. אנחנו רוצים לשמר אנשים לתקופות ארוכות, מבלי שיישחקו בגלל שמיצינו אותם עד תום ועכשיו הם עייפים ואין להם כוח לחשוב. אנחנו משתדלים ליצור מצב בו המאמצים יהיו צפויים – כשאנחנו מתקרבים לתקופה קשה, אנחנו מנסים לחלק את העומס על כמה שיותר אנשים, זה מאפשר יותר גמישות והופך את המאמץ ליותר סביר. בתוך עולם ההייטק, שהוא מאוד תובעני, אנחנו שמים דגש יותר על פרודוקטיביות, איזון ואיכות מאשר על כמות".
דורון: "יש מעט מאוד אנשים שעזבו אותנו בשנות קיומנו. אנחנו לא לוקחים את זה כמובן מאליו.
נושא ההתפתחות האישית מאוד חשוב לנו. ב-5 השנים האחרונות, 95% מהמנהלים שלנו הם אנשים שאנחנו קידמנו מבפנים".
מה מאפיין את התרבות הארגונית והאווירה בחברה?
רון: "האווירה בחברה היא מאוד לא פורמלית. יש כאן סדר וכל אחד תורם את שלו, אבל בעבודה ההנדסית, המקום של מהנדס שנקלט אתמול והמקום של מהנדס שעובד כאן מספר שנים, הוא אותו מקום. שניהם מהנדסים ואני לא יודע מי משניהם יביא את הרעיון היותר טוב. יש כאן המון שיתוף פעולה והעברת ידע, הדלתות פתוחות והתקשורת לא פורמלית. התרבות היא של עבודה מאוד פתוחה. יש כאן קרקע פוריה ליצירה ופיתוח".
מה טיב היחסים בין ההנהלה לעובדים?
דורון: "אנחנו כמעט ולא חושבים עליהם כעובדים, אלא כשותפים. רמת שיתוף הפעולה והשיתוף בנתונים מאוד גבוהה. החברה משלבת את החברים כמעט בהכל ויש פה שקיפות מאוד גבוהה".
איך משמרים את העובדים?
דורון: "ראשית, עצם ההכרה של כולנו, כי החברה הינה האנשים. אנו מצפים להרבה מחברי הצוות, האתגרים והסטנדרטים מאד גבוהים, אך בו בזמן, אנו מגלים אמפטיה כלפיהם ומוודאים כי שאיפותיהם לקידום ויעדיהם האישיים באים לכדי מימוש וכי יש איזון בין העבודה לחיים האישיים.
הקשבה, משוב והערכות תקופתיות, טבועים בתרבות החברה בכל הרמות. כל חברי דיליג'נט יודעים ומרגישים שמקשיבים להם. לא כל דעה מתקבלת תמיד, אך כולם יודעים שיתחשבו בדעתם כחלק מתהליך קבלת ההחלטות. דלתות המנהלים, בכל הרמות, פתוחות תמיד.
אנו מקיימים פעילויות חברתיות מגוונות, סופי שבוע במלונות, טיולים ומסיבות, לעובדים ולבני משפחותיהם. כל זאת הופך את הקשר של חבר הצוות לדיליג'נט למשמעותי ביותר".
רון: "כמובן שאין זונחים את החלק החומרי, התיגמול הוא גבוה, הן בשכר והן באופציות למניות החברה וחבילת השכר בדיליג'נט הינה אטרקטיבית ביותר. ישנן הטבות נוספות כמו מנוי בחדר כושר, פעילות רווחה ציוותית, מתנות, ארוחות ועוד".
*********************************************
על מרכז הפיתוח בישראל:
רון: "מרכז הפיתוח מורכב מ-3 צוותים. צוות מחקר ופיתוח, צוות בדיקות וצוות תמיכת לקוחות.
בעולם האיחסון גלומות הרבה טכנולוגיות מורכבות ופעילות הפיתוח מתפרשת על פני תחומים רבים. האמינות צריכה להיות אבסולוטית והאתגר שלנו מחייב מהנדסים ברמה מאוד גבוהה.
צוות המפתחים, צוות מהנדסי הבדיקות וצוות תמיכת הלקוחות הם עצמאיים ומצטיינים בתחומם, אבל פועלים בהרמוניה. כל אילו נתמכים ע"י מעבדת ה-storage שהיא הגדולה והמתקדמת בארץ".
דורון: "התכנית היא להכפיל את כמות המהנדסים במהלך השנה הקרובה, מבלי לעמעם את חוד החנית ואת המבנה התרבותי שהוא חשוב לנו מאוד".
מהי הסיבה לגידול המשמעותי הזה?
דורון: "יש לנו עומס פרוייקטים אדיר, שמחייב אותנו להגדיל את מאגר חברי הצוות שלנו מבלי להאט את קצב הפיתוח - גם אנכית - להמשיך לפתח את המוצר, וגם רוחבית - להפעיל את אותן יכולות על פני פלטפורמות חומרה נוספות".
רון: "הפוטנציאל של הטכנולוגיה שלנו הוא מאוד גדול. העושר הפונקציונאלי של המוצר אמור לגדול מאוד ב-2008 מבלי שנקטין את הקצב בו אנחנו נענים לכל הדרישות של הלקוחות ושל השותפים העסקיים. לשם כך אנחנו צריכים הרבה מהנדסים".
אילו אנשים אתם מחפשים לגייס?
רון: "האתגרים העומדים בפנינו מאלצים אותנו לכוון לאוכלוסיית מהנדסים שהיא העילית. כיוון שזו אוכלוסיה מצומצמת מאוד, ההון האנושי שלנו גדל ע"י קליטת אנשים שאנחנו מעריכים כבעלי כשרון רב, ומלמדים אותם את מה שאנחנו יודעים. יש לנו הרבה משרות שהן פתוחות לבוגרים, יש לנו מעט משרות לסטודנטים בשנים מתקדמות שמחפשים עבודה במשרה חלקית, ויש משרות יותר ספציפיות עבורן אנחנו דורשים מיומנות או ידע מסויים. בעיקרון, המגוון פה הוא מאוד רחב".
כיצד אתם מתכוונים להכפיל את מספר העובדים תוך שנה?
רון: "אנחנו מגייסים כבר חצי שנה, בקצב הולך וגדל, וההנחה היא שבתוך תהליך הגידול הזה, נגדיל את כל הפירמידה - יותר מנהלים ויותר קבוצות. כך נוכל לתגבר את תהליך הגיוס, ז"א שהמערכת שמראיינת, קולטת, מדריכה, ומשלבת את המהנדסים, תגדל. הצמיחה תהיה הדרגתית ותבטיח שאנחנו קולטים נכון את העובדים החדשים".
כיצד באה לידי ביטוי התרבות האירגונית של החברה בתהליכי הגיוס?
רון: "למרות שתהליך הגיוס שלנו הוא יחסית ארוך, הוא מאפשר לנו להכיר טוב את המועמד, ונותן הזדמנות טובה למועמד להכיר אותנו . התפישה שלי היא שכל ראיון הוא בעצם ראיון הדדי, המועמדים יכולים לשאול שאלות, הם יכולים להעלות כל דבר ואנחנו מאוד פתוחים ומאוד נענים. אנחנו מזמינים את המועמדים להסתובב פה, לראות את המשרדים, להיכנס למעבדה, לשאול אנשים שאלות, יש פה הרבה פתיחות וכמעט תמיד המשובים שחוזרים הם מאוד חיוביים".
מדוע זהו האופן בו בחרתם להתנהל מול מועמדים חדשים?
רון: "כיוון שאנחנו חושבים שהיכולת של המועמד לקבל החלטה נכונה, היא מתכון בטוח להצלחה. בד"כ למועמדים טובים יש מספר הצעות והם יכולים לבחור וחשוב שגם הבחירה שלהם תהיה נכונה, לא רק הבחירה שלנו. חשוב שהמועמד ירגיש שהוא בדק, מיצה ובאמת בחר את מה שהכי מתאים לו. מועמדים שבאו למספר ראיונות מרגישים שיש פה אוירה חמה, ביתית ומאוד נעים פה. זה משוב מאוד חיובי כי אנחנו באמת מאוד רוצים שזה יהיה ככה".
ולסיום, תחזית?
דורון: "המהפכה עדיין בראשיתה, זהו קצה הקרחון. יש לנו 300 מהלקוחות הגדולים בעולם, אבל עדיין יש אלפי לקוחות אחרים שהנתונים שלהם מאוחסנים בשיטה הישנה. הפוטנציאל של השוק הוא מאוד גדול ואם נהיה מאוד ממוקדים ונשמר את רמת האנרגיה הנוכחית, אני מניח שנוכל לספק את הסחורה מבחינת הציפיות וההבטחות שלנו ללקוחות, לחברי הצוות, ולבעלי המניות, לפי הסדר הזה".
לכתבה באנגלית