המצב הזה וודאי מוכר היטב לכל מי שמחפש עבודה. אי אפשר להימלט מכך. אתה מוצא את המשרה המבוקשת, שולח קורות חיים ומחכה בקוצר רוח למענה. ומחכה... ומחכה...
אך על-פי רוב אתה כלל לא זוכה לקבל התייחסות לפנייתך, או פשוט נענה בסירוב ללא כל הסבר. במציאות של ימינו, חיפוש עבודה הוא תהליך קשה ומתמשך, ומשרות נחשקות נראות קשות להשגה, יותר מתמיד. אי הבהירות בנושא גוברת, ועמה צצים ועולים סימני השאלה הרבים.
אנחנו כאן כדי לעשות סדר בדברים. ג'ובנט עושה לך את העבודה, כבר אמרנו...?
הצעד הראשון בדרך לקיצור התהליך של חיפוש עבודה הוא כתיבת קורות חיים אפקטיביים, אשר מטרתם:
- להציג את יכולותיך וכישוריך באופן אולטימטיבי ומקצועי.
- לשקף את ניסיונך בצורה רלוונטית לתפקיד ולמעסיק הפוטנציאלי.
- לפתוח דלתות עבורך ולהבליט אותך על פני מועמדים אחרים.
- להפוך אותך למועמד טבעי למספר רב של משרות.
- בעיקר, להשיג עבורך הרבה יותר ראיונות עבודה.
תהליך הכתיבה:
בדרך כלל, קורות החיים צריכים להתפרש על פני עמוד אחד ולא יותר, אלא אם כן מדובר בתפקיד מאד בכיר ואז ניתן להרחיב לשני עמודים.
קיימים שלושה סוגים בסיסיים של רזומה (קו"ח): כרונולוגי הפוך, פונקציונאלי ומשולב.
רזומה כרונולוגי הפוך מציג את הניסיון ואת ההשכלה שלך באופן כרונולוגי הפוך. כאן אין צורך לפרט כל תפקיד שבוצע, אלא רק את התפקידים המשמעותיים המתאימים למטרה ולמשרה המבוקשת. ניתן לא לציין תפקידים בלתי רלוונטיים או כאלו שביצעת לפרק זמן קצר בלבד, או תפקידים החופפים לתפקידים אחרים אותם ביצעת בהמשך חייך. מה שחשוב כאן זה הרצף והסדר הכרונולוגי.
רזומה פונקציונאלי מארגן את הניסיון התעסוקתי שלך בהתאם לפונקציות אותן ביצעת, ללא קשר לסדר הכרונולוגי. כך ניתן להדגיש את היכולות הקיימות והפוטנציאל שלך, ולהצניע, למשל, תקופות בחייך בהן לא עבדת. רזומה זה מומלץ בעיקר למי שנכנס לשוק העבודה לראשונה בחייו או חוזר לאחר הפסקה ממושכת, כגון אימהות, היכולות לציין עבודות התנדבות ועבודה קהילתית כניסיון רלוונטי.
הצגת הדברים נעשית על-פי הנושאים או התחומים בהם נרכש הניסיון, בהתאם לסדר חשיבותם למשרה המבוקשת.
רזומה משולב מפרט את הניסיון התעסוקתי באופן פונקציונאלי, ובסוף מציג רשימה של כל התפקידים על-פי סדר כרונולוגי.
שלב ראשון: פוקוס
ראשית יש לקבל החלטה באשר לסוג המשרה המבוקש ולציין זאת בראש דף כהצהרת מטרה.
כעיקרון, בקורות החיים אין צורך לפרט את מטרותיך או את מהות המשרה הרצויה, לשם כך נועד המכתב הנלווה ובו ניתן לשכתב את המטרה בהתאם לתפקידים השונים. אך אם בחירותיך התעסוקתיות לא ייפגעו מכך, תוכל על-פי רצונך לציין בקורות החיים את מטרתך המוגדרת או את שם המשרה הנחשקת. באפשרותך גם לשכתב את הכותרת של המשרה המבוקשת עבור כל מעסיק אליו פונים, אך אז יש לוודא כי שאר המידע עדיין רלוונטי למטרה החדשה. הצהרת המטרה צריכה להיות ברורה מאד ויש לציין בה את שם המשרה המבוקשת (לדוגמה, לרשום תפקיד "מנהל שיווק עם רקע בינלאומי חזק" ולא לרשום "תפקיד בו אוכל להשתמש ביכולותיי ובניסיוני לתועלת שני הצדדים").
שלב שני: תיאור התפקיד
יש לציין את השנים בהן בוצע התפקיד, שם התפקיד, שם החברה ולאחר מכן תיאור קצר של הנקודות הבולטות במסגרת עיסוקך האחרון מהסוף להתחלה, בהתאם לרלוונטיות שלהן למשרה הנוכחית. חשוב להשתמש במינוח מקצועי ובמילות מפתח. יש לפתוח בתפקיד האחרון – קודם כל שם התפקיד ואחריו שם החברה לצד ציון השנים. אין צורך לציין את כתובת החברה, אך יש המציינים גם עיר. ציון חודשי העבודה המדויקים אינו הכרחי ונתון לשיקול דעתך, אך אם עבדת שנה וחצי, רצוי לכתוב כמובן את פירוט השנים (1996-1997) ולא את החודשים המדויקים. בכל מקרה, חשוב להיות עקבי ולשמור על שיטת כתיבה זהה לכל אורך קורות החיים, כדי שייראו ברורים וזורמים.
תחת כל תפקיד יש לציין במספר נקודות מה הוא כלל. רצוי לפרט תרומה ממשית שלך לתפקיד והישגים מיוחדים, הרומזים למעסיק הפוטנציאלי שתוכל להגיע להישגים דומים גם אצלו. למשל:
לעתים עדיף לציין הישגים במספרים, היוצרים רושם חזק, אך רק בתנאי שיש להם צידוק.
חשוב להקפיד על משפטים קצרים ותמציתיים ולהימנע משימוש בגוף ראשון היוצר רושם לא טוב! חשוב שהמשפטים שלך יהיו מדויקים, חיוביים ונכונים. פתיחת המשפט בצורת הפועל חזקה יותר, לדוגמא: "השבחת מחלקת הייצור".
יש לארגן את המשפטים על-פי הרלוונטיות שלהם לתפקיד ובהתחשב בסדר התפתחות הגיוני ביניהם.
לסיכום שלב זה, עבור שוב על תיאורי התפקידים ומחק את הפרטים הבלתי רלוונטיים. זכור כי קורות החיים לא צריכים להקיף את כל המידע, המטרה היא להשאיר את הפוקוס על מה שחשוב ולא להעמיס מלל מיותר.
מילות מפתח לחיפוש ממוחשב
בעולם הממוחשב של ימינו, כאשר קורות חיים רבים נסרקים למערכות מאגרי נתונים, חשוב שבתיאור התפקידים בקורות חייך יופיעו מילות מפתח חשובות הלקוחות מתחומי עיסוקך (לדוגמה: c++, unix, סיבים אופטיים, ניהול פרויקטים, ניהול רשתות או שמות של חברות גדולות: at&t, מוטורולה, ibm).
רצוי להשתמש במילות המפתח מתוך תיאור התפקיד המקורי. יחד עם זאת, תמיד יש לומר את האמת ולהימנע מהגזמה. כל הפרזה תבלוט מיד בראיון ותכשיל אותך.
שלב שלישי: השכלה
החל מלימודים אקדמאים (אין צורך בבגרויות למיניהן) ועד לקורסים והשתלמויות רלוונטיות שנעשו אחר כך. בקורסים והשתלמויות רצוי לציין את היקף הלימודים, כלומר מספר השעות האקדמאיות שנלמדו, פרויקטי גמר, תעודות הצטיינות או פרויקטים רלוונטיים והתמחויות. פירוט ההשתלמויות מעיד על תהליך התפתחות ולמידה מתמשך, אך יש להקפיד על אמיתות הדברים והרלוונטיות לתפקיד.
שלב רביעי: כישורים נוספים רלוונטיים
כאן ניתן לחשוב על נקודות נוספות שעשויות לסייע בקבלת התפקיד, כגון: רישיונות, חברות בארגונים, הרצאות בכנסים, תחומי עניין רלוונטיים (למשל, לתפקיד מנהל שיווק של מוצרי ספורט – העובדה שאתה משחק טניס יכולה לתרום).
שלב חמישי: כללי
כאן כדאי לסכם את כל קורות החיים ב- 4 או 5 שורות קצרות הנותנות מבט כללי על הרזומה, תוך התייחסות אפשרית לניסיון, לכיוון ההתפתחות או למספר תכונות אישיותיות בולטות.
לדוגמה לקורות חיים לחץ כאן
לטיפים נוספים לכתיבת קורות חיים של ד"ר מיכל יפת