חברת cb i.t הוקמה לפני 4 שנים ע"י אשר לוי ומונה כיום כ-70 עובדים.
החברה מתמחה באספקת פתרונות מתקדמים במגוון תחומי טכנולוגיית המידע (it), ובתכנון, פיתוח ואינטגרציה של פרוייקטי מחשוב רחבי היקף. בנוסף, מספקת cb i.t שירותי ייעוץ לפיתוח והטמעת מערכות מידע בסביבת sap ועוסקת באספקת שירותי מיקור חוץ. נפגשנו עם אשר לוי - מנכ"ל cb i.t, מייסד החברה והבעלים, יעקב רחלבסקי - מנהל פעילות ה-sap, טלי אלמליח - מנהלת תחום היועצים וגליה בר שלום - מנהלת הגיוס, לשיחה על פעילותה של החברה, דפוסי הניהול המיוחדים לה ועתידו של שוק התעסוקה בהייטק הישראלי, וניסינו להבין מדוע ב-cb i.t מצפים בכליון עיניים לשנת 2008.
מהם תחומי פעילותה של החברה?
אשר לוי, מנכ"ל ומייסד cb i.t: פעילותה של החברה נחלקת למספר תחומים:
1. קבוצת sap שמתמחה בביצוע פרוייקטי sap באופן עצמאי ובשיתוף עם גופים גדולים (כדוגמת נס טכנולוגיות ו-ibm) , ביצוע פרוייקטים של מכשירים פיננסיים וגוף פיתוח עתיר ניסיון וידע בתחום ה-sap כולל מעבדה מתקדמת.
2. מרכז הפיתוח המתמחה בפתרונות תוכנה עסקיים ובאינטגרציית מערכות ומהווה גוף מייעץ ומוביל טכנולוגי עבור ארגונים רבים. למרכז הפיתוח שלנו יכולות מאוד חזקות בפיתוח מוצרים בכלל, ובעולם הפיננסי בפרט. יש לנו התמחות בפיתוח פתרונות פיננסיים מגוונים. אנו עובדים עם לקוחות מובילים במשק הישראלי ובינהם – בז"ן (בתי הזיקוק), בזק, אוסם, התעשייה האווירית, קוקה קולה, כל חברות הביטוח, קופ"ח כללית, הבנק הבינ"ל ועוד.
3. תחום היועצים, המחולק למספר התמחויות מרכזיות כאשר לכל התמחות הקיימת במיקור חוץ, קיים מוביל מקצועי בחברה.
4. בית תוכנה שעיקר עיסוקו הוא ביצוע פרוייקטים ופיתוח מוצרים עבור חברות הבנות שלנו - agr ו- agr-e
כיצד נולדה חברת הבת agr-e ומה עיסוקה?
אשר לוי - מנכ"ל ובעלי cb i.t:
agr-e היא אבולוציה של ההתמחות של cb i.t - מצד אחד, בעולם של פתרונות פיננסיים ומצד שני בפיתוח בסביבת מערכות erp. הבנו שעל מנת לספק ללקוח פתרון מלא לניהול תזרים המזומנים, נדרש פיתוח מוצר ייעודי.
לשם כך הקמנו מיזם בתוך cb i.t, שהפך להיות חברת בת עצמאית, עם תום הפיתוח של המוצר. agr-e מהווה כיום את זרוע המוצרים של cb i.t.
בנוסף, יש לנו חברת הפצה באירופה, המהווה גוף המשווק ומקדם את המוצרים שלנו במדינות המרכזיות באירופה.
מימין: יעקב רחלבסקי, טלי אלמליח, אשר לוי וגליה בר שלום
מהו ייחודה של cb i.t בשוק ה-it?
איזה חלק יש לנסיון האישי שלך בבניית השם של החברה בשוק?
אשר: מרכז הפיתוח הוקם על בסיס ההיכרות והנסיון המקצועי הרב שלי מן העבר. התמחיתי בתחומים מגוונים וייחודיים כגון ה- as/400 וניהלתי עשרות פרוייקטים גדולים בארץ, שכללו בין היתר פיתוח מוצרים הנמכרים עד היום בעולם. הקמתי חברה שבתחומים בהם היא עוסקת, היא מאוד מקצועית. לא נכנסתי לתחומים שאני אישית לא מקצועי בהם.
כיצד התפתחה החברה בהמשך?
אשר: כשנה וחצי לאחר שהקמתי את cb i.t, גייסתי לחברה אנשים מאוד מנוסים ומקצועיים, בעלי רקורד מרשים ומוכח, על מנת להקים את שכבת הניהול המקצועית. לדוגמא: יעקב רחבלסקי -המנהל את פעילות ה- sap ב- cb i.t הקים בעברו את פעילות ה-sap ב-ibm ישראל. הוא נחשב לגורו בעולם ה-sap בישראל. אשר ונטורה - ניהל את התחום הפיננסי בנס טכנולוגיות, גם הוא שם דבר בעולם יישום המערכות הפיננסיות וגיל רשף - אשר עבד בחברת sap ובעל שם בכל הקשור בתחום הטכנולוגיות של פתרון sap .
יעקב רחבלסקי, מנהל פעילות ה-sap בחברה. ניהל את פעילות ה-sap ב-ibm מ- 1996 עד 2005 .
יעקב: הצטרפתי לחברה מ-2005 , אני מנהל את פעילות ה-sap, מתוך מטרה שנהפוך לאינטגרטור מוביל בתחום ה- (sme (small medium enterprises - חברות קטנות-בינוניות.
מהו תחום ההתמחות שלכם בעולם ה-sap?
יעקב: ההתמחות שלנו מתפרסת על מספר תחומים, הראשון - כשותף עסקי של נס טכנולוגיות, בתחום
sap all in one - יישום מערכת sap לחברות בינוניות. עד לפני כשנתיים סיפקה חברת sap, פתרונות בעיקר לחברות גדולות, אשר המחזור שלהן הוא 100-300 מליון דולר ומעלה. כשהבינה שהשוק הזה הולך וממצה את עצמו, פיתחה sap פיתרון עבור החברות הקטנות יותר, המאפשר ניהול פרוייקטים בפרקי זמן קצרים בהרבה ובעלות נמוכה יותר, הן כספית והן מבחינת משאבים אנושיים של הלקוחות. בעולם הפרוייקטים בסדר הגודל הזה, אנחנו מובילים. כרגע אנחנו מתמקדים בשוק ההייטק.
התחום השני הוא התחום הפיננסי - מה שמייחד אותנו הינו תחום המכשירים הפיננסים – בתחום הזה יש לנו ידע ייחודי בארץ.
התחום השלישי הינו בתחום הפיתוח בסביבת sap , יש לנו צוות גדול ומנוסה בביצוע פרוייקטי פיתוח באחריות מלאה בסביבת erp.
פעילות נוספת היא תמיכה ללקוחות שמערכות sap כבר יושמו אצלם. במסגרת מיקור חוץ אנחנו מספקים גם תמיכה שוטפת וגם שו"ש - שינויים ושיפורים. בנוסף, אנחנו מהווים את גוף האאוטסורסינג של sap בחברת טלרד.
על פעילות מיקור החוץ של החברה:
טלי אלמליח, מנהלת תחום היועצים בחברה: הצטרפתי לחברה לפני כ-3 שנים, במטרה להקים את תחום היועצים. הגעתי מחברת טלדור, שם הייתי מנהלת משאבי האנוש.
תחום היועצים בחברה כולל מספר התמחויות מרכזיות:
יועצי יישום ב- sap, מהנדסי פיתוח בסביבות הטכנולוגיה המתקדמות כמו: net, c++ ,c, realtime., מנתחי תהליכים (כל הקשור בניתוח, שיפור ובניית תהליכים) וכן יועצים בסביבת 400/as .
לכל אחד מהתחומים הללו, יש גב מקצועי בתוך החברה.
מה משמעותו של הגב המקצועי?
טלי: חשוב לנו שלכל עובד הנמצא באופן קבוע אצל הלקוח, יהיה מנחה מקצועי בחברה. בכל אחד מהתחומים יש מנהל מקצועי שלוקח חלק כבר בתהליך בחירת האנשים וגיוסם לחברה, ולאחר מכן בליווי מקצועי והעצמת היכולות של העובד. אנחנו מרחיבים ומטפחים כל הזמן את הידע של האנשים שלנו ומקפידים על רמה מקצועית מאוד גבוהה.
כיצד נשמר הקשר עם העובדים המועסקים במסגרת מיקור חוץ?
טלי: אני עורכת ביקורים תכופים באתרי הלקוחות ונפגשת עם העובדים ומנהליהם. מטרת המפגשים הללו היא מעקב צמוד אחר שביעות רצונו של העובד, מתן פידבקים, פתרון בעיות וכדומה. סוג הקשר הנרקם ביני לבין העובד הופך לאישי כבר בתהליך גיוסו לחברה. אמנם העובדים יושבים מחוץ למשרדי החברה, אבל הם מרגישים שייכות ל- cb i.t עם רצון להיות שגרירים של החברה, ובזה הייחוד המשמעותי שלנו.
מעבר לכך, אנו מקיימים פורומים מקצועיים, כאשר השאיפה היא שכל עובד ישוייך לפורום מקצועי, הנפגש אחת לתקופה למפגש העשרה בתחומו.
מה עתידו של עובד כאשר מסתיים הפרוייקט בו הוא הועסק?
טלי: לאור הקשר ההדוק הן עם הלקוח והן עם העובד, אנו לא מגיעים למצב בו סיום פרוייקט "מגיע בהפתעה". לרוב אני מעודכנת בנושא מספיק זמן מראש על-מנת להציב את העובד בפרוייקט אחר.
במה שונים שירותי מיקור החוץ שאתם מספקים מאלו של חברות אחרות?
טלי: בקשר ובטיפול האישי שמקבל העובד מאיתנו, ובליווי הצמוד הן בצד המקצועי והן האישי. קיימות חברות המעסיקות עובדים במיקור חוץ והתקשורת מול העובד מתחילה ומסתיימת בדיווח שעות חודשי ובשיגור תלוש שכר. אחוז העזיבה אצלנו, בתחום היועצים, הוא כמעט אפסי וזו לדעתי ההוכחה להצלחה. מה גם שבשנתיים האחרונות, אם היתה גריעה, זה היה לטובת הלקוח. כיוון שהתפירה היתה נכונה וטובה לשני הצדדים, היו מצבים בהם אחרי תקופה של שנתיים ויותר, הלקוח ביקש לקדם את העובד ולהעבירו לתפקיד בכיר יותר בתוך החברה.
מהי מדיניות הגיוס של החברה?
גליה: מדיניות הגיוס היא קודם כל, ההיבט האיכותי. מבחירת המנהלים המקצועיים ועד לאחרון העובדים. יש לנו מספר מקורות גיוס. האתר שלנו, חברות השמה למשרות ספציפיות ואתרי אינטרנט מובילים כמו ג'ובנט. היתרון של האתרים הוא שהמועמד פונה למשרה מאוד מדוייקת. ערוץ גיוס נוסף וחשוב הוא - 'חבר מביא חבר'. זהו מקור גיוס מאוד איכותי, שההצלחה בו היא באחוזים מאוד גבוהים. זה סממן מאוד חיובי, כי זו הוכחה שלאנשים באמת טוב פה.
אשר: כך הוקמה החברה. לא גייסתי אף אחד שלא דרך 'חבר מביא חבר'. 20 העובדים הראשונים בחברה, הם כולם תוצר של 'חבר מביא חבר'.
כיצד אתם משמרים מועמדים מבטיחים כאשר אין לכם ייעוד ספציפי עבורם?
גליה: כאשר יש מועמד שאנחנו מתלהבים ממנו, הן ברמה האישית והן ברמה המקצועית, אנחנו נחפש עד שנמצא לו את המשרה המתאימה, גם אם זה ייקח זמן. במהלך הזמן הזה, אנחנו שומרים איתו על קשר.
אשר: המועמד מבין שהוא הגיע למקום שדואג לו, לאינטרסים שלו הן המקצועיים והן האישיים. בחברות הגדולות, אם כעבור שבוע שבועיים לא נמצא למועמד מקום, הוא נפלט מהמערכת, אצלנו זה לא כך.
גליה: אין לנו יכולת לענות לכל האנשים שמגיעים כי אני מקבלת מאות קו"ח כל יום, אבל יש לי מאגר מאוד איכותי ויכולת לשלוף את האנשים בזמן הנכון, לפעמים כעבור חודש ולפעמים כעבור שנה.
האם כל קורות החיים שמגיעים אליכם הם באמת רלוונטיים?
גליה: יש אנשים ששולחים קו"ח מבלי לסנן לעצמם מהם התפקידים שהם היו רוצים. אני הייתי רוצה לראות מועמדים עושים זאת יותר, אבל מצד שני, לפעמים זה מצליח. לפעמים מועמד שולח קו"ח למשרה מסויימת, ואני מציעה לו משרה אחרת שנראית לי מתאימה לו יותר. עבורי, זה הסיפוק הגדול בתחום הגיוס, להתאים לאדם את המשרה שתעניין אותו ושתהיה הטובה ביותר עבורו.
****************************************
במטה של cb i.t יש יותר נשים מגברים... שתיים מתוך ארבעת חברי ההנהלה, הן נשים ושש מתוך שמונת אנשי המטה הן נשים. אשר, כיצד אתה מסביר את זה?
אשר: לא בחרתי אף אחד על רקע המין שלו. מאז ומעולם ניהלו אותי נשים וכשנשאלתי אם יש לי בעיה עם זה, זה תמיד הפתיע אותי כי אני לא מכיר בעיה כזו, זה נראה לי טבעי לחלוטין. לא תמצאי ב- cb i.t הבדל בתנאי ההעסקה בין גבר לאישה. אין הבדל ואין סיכוי שיהיה, כי השיקול היחידי מבחינתי הוא האיכות של האדם והתאמתו לתפקיד.
איך בכל זאת זה קרה?
אשר: בחרנו אנשים עפ"י כישוריהם, וזה מה שיצא. בכל המקרים בהם גייסתי לבסוף נשים, ראיינתי גם גברים, גם כשחיפשתי מנהל/ת גיוס, שזה תפקיד נשי בד"כ, ראיינתי גם גברים.
זה לא שרציתי להקים חברה עם אוריינטציה נשית ומאידך אני מאמין שאין שום דבר מקרי. כשאתה יוצא לדרך ומכוון בצורה מסויימת, יש בסופו של דבר ביטוי למודע ולתת מודע שלך.
מהי מדיניות הגיוס מבחינת ניהול?
אשר: כשמנהל תחום מחפש לגייס מישהו, אני לא מתערב ברגל גסה. אני שותף בתהליך, מביע את דעתי, אבל ההחלטה הסופית היא של המנהל המגייס. בכל אחד מהגיוסים אני הייתי מעורב רק בסוף התהליך, ובלי קשר למה חשבתי, אישרתי מתוך אמון מלא במנהל המגייס.
כיצד התגבשה הנהלת החברה?
אשר: בשנה שעברה הקמנו לראשונה הנהלה. עד אז כל הניהול של החברה היה בידי. השנה התגבשנו להנהלה שלוקחת חלק יותר משמעותי בניהול החברה.
מהי תפישתך בנוגע לתפקידו של מנכ"ל חברה?
אשר: תפקידו של מנכ"ל לדעתי, הוא לעשות mentoring (ייעוץ, הדרכה) להנהלת החברה, להגדיר עם המנהלים את החזון, ולחתור אליו. זו מהות התפקיד. הוא לא צריך להיות הכי חכם, לא הכי גדול ולא הכי יפה, הוא צריך להיות זה שמבין מה האופק ומהו החזון של החברה ולסייע למנהלים להגיע למטרה.
מהם יתרונותיה של cb i.t כמעסיק?
גליה: cb i.t היא חברה שמציעה לעובדיה אופק מקצועי. תוך מעט מאוד שנים החברה הגיעה למצב בו יש לה גם מרכז פיתוח וגם מעבדה מתקדמת, יש כאן ליווי מקצועי והכשרות עובדים ברמה מאוד גבוהה. אנחנו נותנים לעובדים שלנו את הכלים לצמוח ולהתפתח מקצועית. בגלל שאנחנו משפחתיים ואיכותיים, הדאגה שמושקעת כאן בכל עובד היא הרבה יותר גדולה. משקיעים בו מאמץ, לקדם אותו, שיהיה לו טוב ומעניין.
טלי: העובדים מרגישים בורג מספיק גדול בתוך המערכת הקטנה הזו. לעומת החברות הגדולות בהן הם מרגישים בורג קטן במערכת. אנחנו סיירת מבחינה מקצועית, אנחנו מציעים אופק מקצועי וניהול קריירה צמוד. אנחנו חברה מתפתחת, בתנופת צמיחה מאוד משמעותית ומתוך כך יש כאן אפשרויות להתפתחות אישית ומקצועית.
מה צופן העתיד בתחום היועצים ובשוק ההייטק בכלל?
אשר: הנטייה בשוק כרגע הינה למצב בו הדרישה עולה על ההיצע. כתוצאה מכך, אני מאמין שבשנה הקרובה השוק יהפוך לשוק של עובדים וזה יהיה מצויין עבורנו, יהיה מעניין. כשהשוק הוא שוק של עובדים, יש יתרון לחברות בסגנון שלנו.
מהו היתרון שלכם במצב כזה?
אשר: ברגע שיש יותר דרישה מאשר עובדים, לעובדים יש את הכוח. אנחנו יודעים לטפל בעובדים ואנחנו ערוכים לשוק של עובדים. כבר היום אנחנו מתייחסים לכל העובדים שלנו כאילו השוק נמצא במצב הזה. אנחנו לא נצטרך פתאום להקים מערך טיפול שונה בעובדים, משום שכך אנחנו מתייחסים תמיד. אנחנו כבר שם, מוכנים. ההערכה שלי היא שאנחנו נצמח מעל הממוצע בשוק. אני מחכה לזה בקוצר רוח.
רוצה לדעת איך להתאים את קורות החיים שלך למשרה המבוקשת?
לכתבה באנגלית