חברת צ.ל.פ עוסקת בפיתוח וייצור אריזות גמישות והיא אחת החברות המובילות בישראל בתחום אריזות המזון. רבות מהאריזות המוכרות לנו ממדפי המרכולים, פותחו ויוצרו במפעל החברה בנגבה. צ.ל.פ הוקמה ב- 1971 ע"י קיבוץ נגבה ולפני כשנה נמכרה והפכה חברת בת של קבוצת "תדביק". שוחחנו עם אביגיל סלוב; מנהלת מש"א ורונן אור; סמנכ"ל שיווק ומכירות, על פעילותה של החברה וייחודה בתחום האריזות, על היחסים בין ההנהלה לעובדיה, על אחריות חברתית ועל חיפושה של צ.ל.פ אחר פתרונות ידידותיים לסביבה
מי הם לקוחותיה של צ.ל.פ?
אביגיל: למעלה מ- 50% מפעילותה של צ.ל.פ היא ביצוא לחו"ל – לארה"ב, אנגליה, דרא"פ, מזרח אירופה, רוסיה, מרכז ודרום אמריקה. בארץ מספקת צ.ל.פ חלק ניכר ממוצריה לחברות המזון הגדולות – תנובה, שטראוס, אסם, עלית, תלמה, ובנוסף, לחברות למוצרי ניקוי כדוגמת סנו. כל המוצרים שלנו הם תפורים ללקוח, כל מוצר ואפיוניו הייחודיים, בהתאם לצרכי הלקוח.
האם הייצור שלכם הוא של אריזות ייחודיות בלבד, או של אריזות גנריות גם כן?
רונן: אין 2 במבות, כל מוצר הוא תפור ללקוח וכל אריזה מייצגת מוצר ספציפי של לקוח ספציפי, אין שניים שהם זהים. על כן, אין בצ.ל.פ מוצרים גנריים ואין מוצרי מדף. המוצרים הם taylormade ועונים לכל דרישות הלקוח, החל בעיצוב – גרפיקה, דפוס, צורה, דרך הפונקציונליות וכלה בעמידה בתכונות חסמות המתאימות למוצר. השירות שצ.ל.פ נותנת ללקוחותיה הוא מִשלב תכנון המוצר ועיצובו, בשותפות עם חברת העיצוב של הלקוח עצמו. יש לנו הבנה עמוקה בכל תהליכי הדפוס, המאפשרת לנו להגיע לאיכויות דפוס מאוד גבוהות. הדפוס הוא מחלקה מאוד חשובה ומשמעותית בצ.ל.פ. זו מחלקה גדולה וחזקה ביכולותיה, הן מבחינת ההספק והן מבחינת היכולות וההבנה בתחום הדפוס. הדפוס מתלבש על צורך אחר, הצורך האמיתי של המוצר, שהוא אורך חיי המדף שלו. האריזה באה לספק את האפשרות להחזיק את המוצר זמן רב יותר על המדף ובכך לאפשר לצרכנים לקבל מוצר הכי טרי שניתן.
(מימין): רונן אור, סמנכ"ל שיווק ומכירות ואביגיל סלוב, מנהלת מש"א
כיצד משפיעה האריזה על אורך חיי המדף של המוצר?
רונן: האריזה היא קריטית לצורך שמירה על אורך חיי המדף הנדרשים ע"י הלקוחות. לצורך כך אנו משלבים יריעות שונות של פולימרים שונים, לעתים בשילוב עם אלומיניום וחומרים אחרים, ומחברים אותם יחדיו. פעולה זו נקראת למינציה. הלמינציה למעשה יוצרת חסימוּת ללחות, לחמצן, לאור ובכך נותנת פתרון משמעותי לשימורו של המוצר "חי" וטרי עד לשלב בו נפתחת האריזה.
מה בנוגע לשמירה על איכות הסביבה? ייצור אריזות פלסטיק הוא לא בדיוק פעילות "ירוקה"...
רונן: חלק מהאריזות שאנחנו מייצרים הן קופסאות שימורים, שיש להן בדיוק את אותן יכולות שימור כפי שיש לקופסאות האלומיניום. האריזות הללו מספקות חיי מדף של עד 3 שנים. קופסת שימורים היא פחות ירוקה מהאריזה שלנו, למרות היותה מפלסטיק. גם צנצנת זכוכית היא פחות ירוקה, על אף שאת שני החומרים הללו ניתן למחזר.
מדוע אריזות הפלסטיק שלכם הן "ירוקות" יותר?
רונן: לאריזה הגמישה יתרון בולט בכל הקשור לשינוע, אחסון ואנרגיה לייצור. כמויות האנרגיה הנדרשות לצורך מחזורן של צנצנות זכוכית וקופסאות פח, הופכות את התהליך למאוד לא כדאי ומאוד לא ירוק. יחד עם זאת, זה נכון שהחומרים שלנו לא מתמחזרים ולא מתכלים, וזו בעיה אמיתית שאנחנו מתעסקים איתה ומתמודדים איתה כבר תקופה די ארוכה, ומחפשים פתרונות לאפשרויות מחזור. ישנם מוצרים היום הניתנים למחזור, סוגים של הרכבים של יריעות פולימריות שונות, שבסופו של דבר ניתן יהיה למחזר אותם, אך נכון להיום, אין דוגמה על כדור הארץ למוצר מתכלה המורכב מיותר משכבה אחת של חומר. אנו שוקדים כל הזמן לשפר את המצב. כדוגמא, אנו מפתחים מוצרים שיתמחזרו ולא רק לאנרגיה. כמו כן, אנו עובדים עם חומרים מתכלים, אך נכון להיום, אנחנו לא יודעים ואף אחד אחר לא יודע עדיין, ליצור מהחומרים הללו תוצר שייתן פתרון טוב מספיק בהקשר של אורך חיי מדף של המוצר וחסמות (של לחות, חמצן, אור). זה לא קיים עדיין.
ובכל זאת אתם טוענים שהמוצרים שלכם ירוקים יותר מקופסאות שימורים...?
רונן: משאית של קופסאות שימורים ריקות הנעה בכבישים, מהמפעל, ליצרן המזון ומשם לרשתות השיווק, היא שוות ערך לשני קרטונים מהמוצר שלנו, מבחינת התכולה.
העולם הולך היום לא רק למעבר לשימוש בחומרים מתכלים, כי אם להפחתה בפסולת אריזה וצמצום עלויות הקשורות להובלה. באנגליה יש היום מוצרים שמוטבע עליהם סימון של מטוס, לומר שהמוצר לא טס, ובכך נעשה חסכון משמעותי בדלק ובזיהום אויר.
באילו פעולות נוספות אתם נוקטים, על מנת להפוך למפעל ידידותי יותר לסביבה?
רונן: אנחנו נמצאים היום במספר תהליכים שמטרתם להצליח לתת אחד משני פתרונות – הראשון, פיתוח אריזות מתמחזרות. אנחנו מתקרבים לפתרונות בכיוון הזה ועושים מאמצים מאוד גדולים, מתוך ההבנה שהחומר כפי שהוא כרגע, הוא לא ידידותי לסביבה. הנושא השני הוא המעבר לשימוש בחומרים מתכלים. מעבר לכך, אנחנו נמצאים בתהליך הקמתו של מתקן השבה ענק.
מהו מתקן השבה?
רונן: זהו מתקן להשבת ממיסים. בתהליך הייצור אנחנו משתמשים בחומרים מדללים שמתנדפים לאטמוספרה כגזים רעילים. מטרתו של המתקן הזה, היא לקלוט את החומרים הללו, להפוך אותם חזרה לנוזל ולמחזר את השימוש בהם. זהו תהליך לא פשוט ומאוד יקר, אך החלטנו לאמץ אותו, כיוון שמבחינת איכות הסביבה, הערך המוסף שלו הוא מאוד משמעותי.
יותר מ- 50% מהתוצרת שלכם מיוצאת לחו"ל, כיצד ומדוע זה משתלם ללקוחותיכם מעבר לים?
רונן: זה כדאי להם כיוון שיש לנו מספר יכולות שהן מאוד ייחודיות. הייחודיות שלנו היא לא בשקיות במבה או קפה שחור, אלא בפתרונות מורכבים לצרכים מיוחדים. השקיות שאנחנו מייצרים, המשמשות כקופסאות שימורים, הן דוגמה לכך. אלו שקיות המסוגלות לעבור תהליך מאוד אגרסיבי, כדוגמת זה של קופסאות השימורים – תהליך עיקור – בישול של 30-40 דקות בטמפרטורה של מעל 120 מעלות, שבסיומו היא חוזרת לעצמה ונראית היטב על המדף. מעבר לכך, בהיבט הויזואלי, היא הרבה יותר יפה ומושכת את העין ומבחינת החסכון במקום, אין להשוותה לקופסאות שימורים וצנצנות זכוכית.
הייחודיות שלנו, היכולות הטכנולוגיות הגבוהות, הבמה לפיתוח משותף, הידע הנצבר פה ושירות הלקוחות הטוב שלנו בכל מקום בעולם, כל אלו ביחד הם התשובה לשאלתך.
מהן החוזקות שלכם?
רונן: תחום שקיות השימורים הוא אחד מהחוזקות המשמעותיות שלנו. בנוסף אליו, אנחנו חזקים מאוד בתחום הרפואי במוצרי דיאגנוסטיקה; אלו מוצרים המיועדים לחדרים סטריליים, ביניהם אריזות לצ'יפים אלקטרוניים שמשמשים בניתוח תאי דם בזמן ניתוח, בזמן אמיתי. משום כך, הדרישות מאיתנו הן מאוד מחמירות.
האם אתם מייצאים רק מוצרים ייחודיים לחו"ל?
רונן: אנחנו מייצרים גם מוצרים יותר "בנאליים" המיועדים ליצוא, למשל את השקיות של קנור, עבור דרא"פ.
האם יש לכם מתחרים בארץ?
רונן: אנחנו חולקים את השוק המקומי עם עוד שחקן אחד גדול, שהוא בערך כגודלנו בשוק המקומי. אנחנו חולקים גם פעילות עם חברות אחרות מול חלק מהלקוחות. יחד עם זאת, אנחנו השחקן הישראלי היחיד שעושה נתח כה משמעותי של יצוא, ונותן פתרונות כה מגוונים.
***********************
מהו תמהיל העובדים בצ.ל.פ?
אביגיל: החברה מעסיקה 270 עובדים. התמהיל הוא מאוד מגוון, יש לנו גם צעירים וגם מבוגרים ותיקים, חלקם ממקימי החברה, רובם מגיעים מישובי הסביבה – אשדוד, קרית גת, מושבים וקיבוצים מהאיזור. במחלקות הייצור מועסקים כ- 190 עובדים, כל השאר במחלקות המטה. הייצור מורכב ממחלקת דפוס מאוד מתקדמת, מחלקת למינציה ומחלקת גימור.
מטה החברה, הנמצא במתחם המפעל, מורכב ממחלקות הכספים, שיווק ומכירות, רכש ופיתוח.
יש לנו כאן מערך פיתוח מאוד משמעותי, העוסק בהתאמה של תכונות המוצרים השונים, לצרכים ולמערכות שלנו. מבחינה מקצועית, בפיתוח מועסקים בעיקר מהנדסי חומרים וכימאים. בנוסף, יש מחלקת אבטחת איכות, אנשי מערכות מידע וצוות מעבדה.
מגוון האוכלוסיות בצ.ל.פ הוא גדול, כיצד אתם מייצרים תחושת אחדות והזדהות עם החברה?
אביגיל: יש פה מערך של רווחה והדרכה שהוא מושקע מאוד. יש תכנית רווחה מאוד יפה, המלווה את העובדים ברמות השונות, לאורך כל השנה.
הנושא של תקשורת ושיתוף העובדים ועידכונם במתרחש בחברה, מאוד חשוב לנו. אנחנו מוציאים עלון חברה אחת לרבעון והוא נשלח לבתי העובדים. הוא מכיל אינפורמציה שוטפת, גם בנוגע לנושאים הקשורים לרווחה, וגם עדכונים ברמה של ביקורי לקוחות, זכייה בתקנים, הדרכת בטיחות שנתית שנערכה ואפילו טורים אישיים של עובדים המתארים יום בחייהם.
מה כולל מערך הרווחה של החברה?
אביגיל: ציון של אירועים אישיים בחייו של העובד, טיפול פרטני בכל עובד, גם בשמחות וגם באירועים קשים, אנחנו מציינים חגים, אירועים לכלל החברה, סופי שבוע, פעילויות מחלקתיות. הדרכות מקצועיות כל הזמן.
מה מאפיין את האווירה בצ.ל.פ?
אביגיל: ניתן לומר שצ.ל.פ היא מקום שטוב לעבוד בו, במיוחד אם אני משווה אותנו לאפשרויות שיש כאן באיזור. מבחינת גודלה של צ.ל.פ, אנחנו איפשהו באמצע, זו לא חברה מאוד קטנה, ולא חברת ענק. מרבית האנשים מכירים זה את זה והתחושה היא שיש מידה של אינטימיות. זה מקום שנעים לעבוד בו.
רונן: אחד הדברים המאפיינים את צ.ל.פ היא הערבוביה. אין כאן הפרדות בין מטה ליצור, הכל קורה כאן, כולם ביחד. אני חייב את הידע וההבנה המקצועית של הדפס על קו הייצור ושל האיש במחלקת הלמינציה, זה מחייב תקשורת צמודה וצפופה. יש כאן אנשי מקצוע ברמה יוצאת דופן, שתהליך ההכשרה שלהם הוא לעתים רב שנים ומכיל תהליכים מאוד ארוכים של התמחויות.
אביגיל: בניגוד למרבית המפעלים שמציבים את מערך השיווק במרכז הארץ, והמפעל ממוקם אי שם בדרום או בצפון, כאן כולם יושבים ביחד.
מכונת פלקסו במפעל
כיצד הייתם מתארים את יחסי ההנהלה עם עובדיה?
רונן: אנחנו בתהליך של השתנות כרגע. לא מזמן התחלף המנכ"ל ומטבע הדברים, חלק מהדינמיקה של החברה משתנה וישתנה. עם זאת, יש כאן דינמיקה מאוד מסויימת הנובעת מהחיבור של כולם עם כולם, אין פה הצלחה שניתן לומר שהיא נמצאת במקום אחד, שמחזיק את כל המערכת. המוצר שלנו נראה מאוד פשוט, אבל הוא מוצר מאוד מורכב, שהצלחתו תלויה בהרבה מאוד אנשים ופרטים בכל השרשרת.
אביגיל: אין כאן חיץ, כולם עם כולם. אין כאן "חדר אוכל קצינים" ואין פה היררכיה נוקשה וניכרת.
רונן: במקום כמו צ.ל.פ, מנכ"ל חייב להיות מחובר לחלוטין לרצפת הייצור, בכדי להבין את מהות המקום הזה, לחיות אותו ולהבין לאן ניתן לפתח אותו. אי אפשר לשלוט על הדברים מלמעלה. רצפת הייצור זה העובדים, כל אחד ואחד מהם. על כן, חשוב למנכ"ל ליצור את הדינמיקה עם העובדים כל הזמן.
מה כולל תהליך הקליטה בצ.ל.פ?
תהליך הקליטה של כל עובד הוא מאוד מסודר. מהיום הראשון מקבלים העובדים הדרכת בטיחות, ובהמשך, אחת לתקופה, הדרכות נוספות. המערכת תומכת בעמידה בכל התקנים הללו. כל מערך התחזוקה והמשק בנוי לתחזוק אולמות הייצור בצורה כזו שיעמדו בתקנים המחמירים ביותר.
באילו תקנים נדרשת צ.ל.פ לעמוד?
רונן: צ.ל.פ היא חלק מפורום מאוד מצומצם בישראל שמחזיק תו תקן פלטינה, זהו תו תקן האיכות הגבוה ביותר. במדינת ישראל יש בסה"כ 15 חברות המחזיקות בו. בכדי לזכות בתו תקן פלטינה, המפעל צריך לזכות ב- 5 תווי תקן שונים. אנחנו משחקים במגרש מאוד מאוד מחמיר, עם סטנדרטים מאוד גבוהים ונוקשים.
אביגיל: ברשימה לצידנו יש גופים כמו רפא"ל, התעשייה האווירית, שטראוס ועוד גופי ענק. אנחנו משחקים במגרש של גדולים. בנוסף על תקני האיכות, אנחנו עומדים בתקני היגיינה בינ"ל מאוד מחמירים, זאת משום שאנחנו מספקים מוצרים לענף המזון.
רונן: פעמים רבות נערכות ביקורות גם מטעם לקוחות שלנו בחו"ל, רשתות השיווק באנגליה למשל, עורכות כאן ביקורות מאוד מחמירות.
האם הצורך בנהלים קשוחים שמטרתם לשמר את הסטנדרטים הגבוהים הללו, משפיע על התנהלותה של החברה?
רונן: בודאי שחייבים להיות כאן סטנדרטים מאוד ברורים מבחינת דרישות משמעת, תהליכי עבודה, נהלים ברורים. בשביל לעשות את מה שאנחנו עושים, נדרשת הקפדה מאוד גבוהה על הרבה מאוד פרטים קטנים. ההקפדה הזו נדרשת מכולנו, מהמנכ"ל למעלה, דרך המנהלים ועד אחרון העובדים. התוצאה היא תמיד תוצר של העבודה המשותפת של כולנו יחד.
אביגיל: ברור שזה דורש משמעת, אך זה חלק בלתי נפרד מדפוסי העבודה כאן והוא מוטמע היטב. אחד מתקני האיכות הנמצאים בסדרי העדיפויות הגבוהים ביותר שלנו הוא הנושא של בטיחות עובדים. מהיום הראשון שעובד מגיע לכאן, מתחיל ה"חינוך" שלו, הכולל הקפדה על כל נהלי הבטיחות.
מהם ערכי החברה?
אביגיל: את ערכי החברה אנחנו שמים תחת קורת גג אחת והיא – אחריות חברתית:
כלפי עובדי החברה – רווחה, טיפול בפרט, מערכת יחסי עבודה הוגנת ושקופה ושמירה על בטיחות העובדים, הערכת עובדים, תכנית הדרכה, תגמול הוגן וסיוע בבעיות שונות.
כלפי לקוחות – איכות ואחריות מול הלקוחות, עמידה בתקני האיכות הגבוהים ביותר.
כלפי הסביבה – אנחנו נמצאים במספר תהליכים, ביניהם הקמת מתקן ההשבה,
וכלפי הקהילה – תרומה לקהילה.
מה כוללת פעילות התרומה לקהילה?
אביגיל: אנחנו מעסיקים בצ.ל.פ נערים מהוסטל באשקלון ובמסגרת פרוייקט שילוב סטודנטים מהפריפריה בתעשייה, הנקרא "עתידים לתעשייה", אנחנו מעסיקים סטודנטית. אך פרוייקט הדגל שלנו הוא אימוץ "בית אפל". "בית אפל" הוא פנימיית ילדים בגן יבנה, המכילה 200 ילדים מחוסרי בית מגיל חצי שנה ועד 18. אנו נמצאים בקשר רציף עם "בית אפל", עורכים שם מסיבות, ציוני חגים, קייטנות בחופשים. לא מזמן התחלנו בפרוייקט ליווי נהגים צעירים, החל מהתאוריה וכלה בליווי לאחר קבלת הרשיון, עשינו שם פרוייקט בנייה ועוד פעילויות רבות. שני תוצרי לוואי מדהימים של הפעילות הזו, הם סיפור של אימוץ, אחת העובדות שלנו אימצה ילד מהפנימייה, והשני, משפחה מארחת – משפחה של עובד שלנו המארחת את אחד הילדים בחופשים ובסופי שבוע.
מהם תהליכי הגיוס בצ.ל.פ?
אביגיל: כשנפתחת משרה אנחנו עובדים גם מול חברות השמה וגם מול ג'ובנט. המיון נעשה בשיתוף בין מש"א והמנהל המגייס. תהליך המיון כולל ראיון משותף של המנהל המקצועי ומש"א, במשרות יותר בכירות אנחנו שולחים גם לאבחונים חיצוניים.
מה כולל תהליך קליטתם של עובדים חדשים?
אביגיל: עבור מרבית המשרות שהן לא למחלקות הייצור, אנו מכינים מראש תכנית הדרכה, הכוללת היכרות עם כל מחלקות המפעל. העובדים החדשים יושבים עם כל אחד ממנהלי המחלקות ולומדים את החומר. בד"כ תהליך הלמידה אורך כחודש. מעבר לכך, ישנן כמובן הדרכות בטיחות והדרכה הקשורה להכרת נוהלי החברה.
מהם יעדיה של צ.ל.פ בהסתכלות לעבר העתיד?
רונן: להמשיך להיות מובילה בתחום האריזות הגמישות, גם בארץ וגם בעולם. אלו היעדים שלנו ולשם אנחנו הולכים. מטרתנו היא להתחזק בשוק המקומי ולהמשיך להיות ספק מוביל בתעשייה הישראלית, בכל התחומים בהם אנחנו פעילים היום ויש תמיד לאן לגדול. בפעילות הבינ"ל, אנחנו נמשיך לפעול בנישות הייחודיות לנו, בהן אנחנו מביאים את הערך המוסף. אנחנו נמשיך לגדול, העולם מספיק גדול ותחום האריזה רק ילך ויתפתח ויהיה יותר מעניין. מי שימשיך להיות חדשני ויצירתי וירוץ קדימה, הוא זה שיוביל. לשם אנחנו הולכים.
כחברה אשר חלק ניכר מפעילותה היא מול שווקים בחו"ל, כיצד משפיע עליכם המשבר הפיננסי העולמי?
רונן: אנחנו יכולים לפחד, אבל זה לא יועיל. אנחנו מבינים שאלו שיש להם את הערך המוסף, יכולים לנצל אותו דווקא בעתות משבר. עובדתית, תמיד בעתות משבר יש את אלו שמצליחים וממשיכים לרוץ קדימה, לגדול ולהתפתח. אנחנו לא נפסיק למכור לאנגליה משום שאנחנו נפגעים מירידת ערכו של המטבע המקומי. אנחנו נמשיך לנצל את היתרונות היחסיים שלנו ואני משוכנע שיש לנו לאן לגדול.
לכתבה באנגלית